Sökning: "Språkutveckling och demokrati förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Språkutveckling och demokrati förskolan.

  1. 1. Bildstöd för flerspråkiga barn i förskolan : en observations och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Britt-Marie Gustafsson; Jihan Karem; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; Bildstöd; Språkutveckling; Inkludering; Demokrati; Proximala utvecklingszonen; Scaffolding; Förskola; Minskad stress;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bild av hur förskollärare använder bildstöd som pedagogiskt redskap för flerspråkiga barn och vilken påverkan förskollärarnas användning av bildstöd kan ha för flerspråkiga barn i förskolan. Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan - en del i formandet av barns identitet? : En systematisk litteraturstudie rörande rörande barnböckers innehåll samt pedagogers arbete med barnböcker, granskat ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Lundkvist; Charlotta Persson; [2017]
    Nyckelord :barnböcker; demokrati; didaktik; förskola; genus; högläsning; jämställdhet; literacy; makt; självständigt subjekt; socialisation; språkutveckling; stereotypa könsroller; systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan framhåller vikten av att verksamheten i förskolan ska främja alla människors lika värde oavsett kön (Skolverket, 2016). Likaså framgår att pedagoger ska arbeta aktivt med att motverka stereotypa könsroller (ibid.). I samband med högläsning i förskolan tillägnar sig barn kunskap inom området literacy. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan – En kvalitativ studie om tankar kring förskolans möjligheter att främja flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Vibeke Johnson; Yvonne Sandberg; [2014]
    Nyckelord :Flerspråkighet. Språkutveckling. Demokrati. Interk;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera hur förskollärare tänker kring flerspråkiga barns utvecklande av svenska ochmodersmål samt introducera förslag på hur förskolor kan vidareutveckla arbetet med flerspråkighet, utifrån deförutsättningar som förskollärarna i studien beskriver. De frågeställningar som vi besvarar är: Vilka olika tankesättuttrycker förskollärare kring förskolans hinder och möjligheter att utveckla flerspråkiga barns svenska ochmodersmål? Vilka möjligheter kan vi se att förskollärarna i vår studie har att utifrån sina förutsättningar arbeta föratt utveckla barns svenska och modersmål? Metoden för att undersöka förskollärarnas tankesätt var kvalitativasamtalsintervjuer som genomfördes med nio förskollärare på fyra olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. ”Det är inte bara det att vi sätter oss och fördriver tiden en stund” - sex förskollärares intentioner med att arbeta med musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johan Eckman; Jessica Jensen; [2010]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; matematik; musik; motorik; språkutveckling;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete heter ”Det är inte bara det att vi sätter oss och fördriver tiden en stund” – och handlar om förskollärares intentioner med att arbeta med musik. Titeln är tagen från intervjun med förskolläraren Sissela, som ni kommer möta senare i arbetet. Vi som har skrivit arbetet heter Johan Eckman & Jessica Jensen. LÄS MER