Sökning: "Ständiga förbättringar"

Visar resultat 11 - 15 av 398 uppsatser innehållade orden Ständiga förbättringar.

  1. 11. Digitala och analoga tavlor i pulsmöten : En jämförelse av fördelar och nackdelar

    Kandidat-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Wisam Alqayem; Rita Bahnam; [2023]
    Nyckelord :Pulsemeeting; digital boards; analog boards; lean; visual control; Pulsmöte; digitala tavlor; analoga tavlor; lean; visuell kontroll;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har en alltmer framträdande roll i vårt dagliga liv, och en sektor som starkt påverkas av denna utveckling är tillverkningsindustrin. Inom tillverkningsföretag strävas det ständigt efter att förbättra processerna och minska onödigt slöseri. LÄS MER

  2. 12. Metodik för framtagning av viktiga KPI:er för transparens i produktionen

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Amir Nazari; Gary Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :KPI; Daily management; digital dashboards; analogue dashboards; improvement work; lean; visuality; KPI; Daglig styrning; Digitala tavlor; analoga tavlor; förbättringsarbete; Lean; visualitet;

    Sammanfattning : Digitalisering har lett till att kunder fått ökade möjligheter att välja mellan produkter från olika leverantörer. Inte minst inom tillverkande industrier har man sett en skiftning från massproduktion till alltmer kundstyrd produktion, där utbudet av varor är större och kunden nästan helt ligger i fokus vid produktion av varor. LÄS MER

  3. 13. Ledarskap och ISO 9001 : En studie om ledarskapets betydelse för kvalitetsledningssystemet ISO 9001 

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Emilia Carleson; Tara Shohani; [2023]
    Nyckelord :ISO 9001; leadership; quality management system; management commitments; quality management principles; TQM; certification and continuous improvement.; ISO 9001; ledarskap; kvalitetsledningssystem; ledningens åtaganden; kvalitetsledningsprinciper; offensiv kvalitetsutveckling; certifiering och ständiga förbättringar.;

    Sammanfattning : Kvalitetsledningssystemet ISO 9001 kan användas för att arbeta med förbättringar, men har genom åren fått kraftig kritik. Studier visar att för att en verksamhet eller organisation ska lyckas med förbättringsarbetet är ledningens engagemang och agerande helt avgörande om förbättringsarbetet blir lyckat eller inte. LÄS MER

  4. 14. Framtagande av en förebyggande underhållsplan : Studie av en brikettfabrik vid BDX

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Drift, underhåll och akustik

    Författare :Frida Nordlander; [2023]
    Nyckelord :Underhåll; Underhållsteknik; Underhållsplan; Underhållsplanering; Förebyggande underhåll; Underhållsystem; Operatörsunderhåll; TPM; Underhållsaktivitet;

    Sammanfattning : En konkurrenskraftig tillverkningsindustri är beroende av tillförlitlig drift. Vilket ställer krav påverksamheternas underhållsarbete. Som arbetets rubrik antyder behandlar studien arbete kringframtagandet av en förebyggande underhållsplan samt införandet av denna i ett nytt underhållsystem.Vilket inrymmer examensarbetes mål och syfte. LÄS MER

  5. 15. Attraktiv arbetsplats : En studie i organisatorisk utveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Tyra Mellin; Nalin Watti; [2023]
    Nyckelord :change management; commitment; continuous improvements; employer branding; great place to work; leadership; respect for people; sensemaking; total quality management; arbetsgivarvarumärke; attraktiv arbetsplats; delaktighet; förändringsledning; ledarskap; offensiv kvalitetsutveckling; respect for people; sensemaking; ständiga förbättringar;

    Sammanfattning : Studien har genomförts på en svensk organisation som står inför en branschomställning vilket innebär att rekryteringsbehovet ökar och fler medarbetare behöver anställas. Syftet med studien är att undersöka vad en attraktiv arbetsplats är, hur attraktiva arbetsplatser skapas, om det går att mäta och hur den studerade organisationen förhåller sig till det. LÄS MER