Sökning: "Stärka språk litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Stärka språk litteratur.

  1. 1. Att använda ett språkutvecklande arbetssätt : Delarna som behövs för att ge eleverna en bred ordförståelse och rikt ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Pernilla Götlund; [2023]
    Nyckelord :Language development; word comprehension; rich vocabulary; retrieval practice; communication; Språkutvecklande arbetssätt; ordförståelse; rikt ordförråd; återkopplingsövningar; kommunikation;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det viktigt att kunna kommunicera. För att en kommunikation ska kunna ske på ett bra sätt behövs en bred ordförståelse och rikt ordförråd. LÄS MER

  2. 2. Musik som språkutvecklande verktyg : Hur musik implementeras i förskolan utifrån ett språkutvecklande perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Lundberg; Julia Rosin; [2021]
    Nyckelord :barn; förskola; musik; språkutvecklande verktyg; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studien presenterar hur förskolebarns språk kan utvecklas med hjälp av musik. Detta görs genom både tidigare forskning, men även av den empiri som insamlats under studiens datainsamlingsprocess. Läroplanen för förskolan (Lpfö 18 2018, s. 9) lyfter att musik ska användas som såväl uttrycksmedel som ett sätt att kommunicera för barnen. LÄS MER

  3. 3. "Ty den som smittar detta land är du" : Den mytiska argumentationen i Katarina Frostensons K

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Ellinor Borggren; [2020]
    Nyckelord :Katarina; Frostenson; K; retorik; poet; poesi; skönlitteratur; litteratur; Jean Claude; Arnault; Jean-Claude; #metoo; me too; myt; myter; mytisk argumentation; argumentation; argumentationsanalys; svenska akademien; kulturprofilen; forum; roland; barthes; erik; bengtson; argumentationsbas; mytologi; janne; lindqvist; topik; topiker; topos; topoi; bitzer; brummet; mcfarland; k; klubben; matilda gustavsson; dagens nyheter; dn;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har jag undersökt argumentationen i Katarina Frostensons K – en skönlitterär bok som skrevs i en tid (hösten 2017 till våren 2018) då #metoo-rörelsen svepte över världen och 18 kvinnor hade vittnat i DN om övergrepp av en känd kulturprofil med nära band till Svenska Akademien. Flera medier namngav mannen som Jean-Claude Arnault, make till akademiledamoten och poeten Katarina Frostenson. LÄS MER

  4. 4. Sagoberättandet i förskolan. : Hur sagan kan användas i förskolans verksamhet för att synliggöra samt stärka barn i sin språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jeanette Therese Ahlstedt; [2019]
    Nyckelord :saga; språkutveckling; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Bakgrund Studien belyser vikten av förskollärarnas betydelsefulla roll i förskolans verksamhet att ge barn förutsättningar att ta del av sagoberättande samt möjligöra för barn att möta litteratur på varierande sätt. Det ingår i förskolans uppdrag att stödja barns språklärande för att i framtiden ta del av samhället som är uppbyggt av kommunikationsformer som tecken, symboler, skrift samt bilder. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER