Sökning: "Stödinsatser"

Visar resultat 1 - 5 av 365 uppsatser innehållade ordet Stödinsatser.

  1. 1. Lärares hantering av Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd för läsning på höstterminen i årskurs 1 - En kvalitativ intervjustudie av sex lågstadielärares uppfattningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristiina Halonen; Anne Wallberg; [2020-06-23]
    Nyckelord :bedömningsstöd; läsförståelse; årskurs 1; ntervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syfte Kunskapskrav i läsförståelse för skolans årskurs 1 infördes år 2016. Sedan dess är lärarna ålagda att bedöma elevernas läsförmågor på höstterminen i årskurs 1 med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd. LÄS MER

  2. 2. Läsa-, skriva-, räknagarantin: en garanti för åtgärder eller resultat? En kvalitativ intervjustudie om lärares och speciallärares upplevelser och beskrivning av läsa-, skriva-, räknagarantin med fokus på läsa- och skrivadelen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Inger Andersson; Monica Byström; [2020-06-23]
    Nyckelord :läsa-; skriva-; räknagarantin; tidiga insatser; fortbildning; implementering; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare och speciallärare upplever och tolkar den nya läsa-, skriva-, räknagarantin med fokus på läsa- och skrivadelen, och hur garantin implementerats. Syftet var vidare att ta reda på hur nämnda yrkeskategorier upplever och beskriver arbetet med tidiga insatser i förhållande till garantin. LÄS MER

  3. 3. Vid behov och i mån av plats En studie av dokumentation av extra anpassningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Andersson; Helen Pettersson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Extra anpassningar; behovsbeskrivning; dokumentation; uppföljning; stödinsatser;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate documentation of extra adjustments1 and how the implemented strategies correspond with the curriculum. The study is based on the following enquiries;•To what extent do the extra adjustments plans represent identified studentconcerns?•What support is found in the extra adjustments plans and how is it related to theschool’s obligations in academic and behavioural interventions?•In what way do the schools describe the monitoring and assessment of theextra adjustments plans?Theory: The study draws on the sociocultural perspectives on learning and development with the zone of proximal development in focus. LÄS MER

  4. 4. DUBBELT UTSATT, HÄLFTEN SÅ SYNLIG. En kvalitativ studie om socialarbetares upplevelser av våld i nära relationer för kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Julia Lundström; Ann Ljunggren; [2020-01-15]
    Nyckelord :våld i nära relationer; dubbel utsatthet; intellektuell funktionsnedsättning; tillgänglighet; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Våld i nära relationer mot kvinnor med intellektuella funktionsnedsättningar är ett stort problem som idag inte uppmärksammas på samma sätt som mäns våld mot kvinnor i allmänhet. Forskningen bekräftar också att ämnet är studerat i en liten utsträckning och att kunskaperna är bristfälliga. LÄS MER

  5. 5. Vad är problemet? En kritisk diskursanalys av Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Nilsdotter Brown; [2020-01-07]
    Nyckelord :Integration; monokulturalitet; nyanlända elever; problemrepresentationer;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka problem som synliggörs inom regeringsuppdragetRiktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning och hur de nyanländaeleverna positioneras i förhållande till dessa problem.Teori ochmetod:I studien används utvalda delar av Faircloughs (2017) tredimensionella modell förkritisk diskursanalys som beskriver diskurser som text, diskursiv praktik och socialpraktik samt Carol Bacchis (2012) metod för kritisk policyanalys “What´s the ProblemRepresented to be?” (WPR-metoden). LÄS MER