Sökning: "Stödjande roll"

Visar resultat 1 - 5 av 440 uppsatser innehållade orden Stödjande roll.

  1. 1. BARRIÄRER SOM MEDFÖR ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVSTÅ FRÅN ATT SÖKA VÅRD. En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tilda Palstam; Mehrad Yousefi; [2024-01-30]
    Nyckelord :Barriärer; personer med missbruk; rädsla; stigma; vårdsökande.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Missbruk av substanser är ett globalt problem och kräver insatser från hälso- och sjukvård för att både hjälpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt är det långt ifrån alla som har missbruk som söker vård när de behöver få hjälp. LÄS MER

  2. 2. Låsta portar, färdig mark - Om socialarbetares syn på hur organisatoriska och strukturella faktorer påverkar socialtjänstens förmåga att bygga tillitsfulla relationer med utsatta grupper i ljuset av LVU-kampanjen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Maja Jansson; [2024-01-25]
    Nyckelord :socialtjänsten; lvu-kampanjen; institutionell rasism; kritiskt socialt arbete; tillit; new public management;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka socialarbetares syn på vilka organisatoriska och strukturella faktorer som inverkar på socialtjänstens förmåga att hantera LVU-kampanjens efterverkningar och etablera en större tillit till socialtjänsten hos den grupp i samhället som berörts negativt av kampanjen. Studien innefattade intervjuer med sju socialarbetare. LÄS MER

  3. 3. ”Flertalet av mina elever tar till knogarna som första handling vid en konflikt” : En kvalitativ undersökning om lärares arbete med brottsförebyggande insatser

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Filip Krstic; Adam Rydberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka lärares arbete med brottsförebyggande insatser i skolan. Genom att utforska och analysera hur lärare uppfattar och implementerar dessa insatser, syftar studien till att ge en djupare förståelse för rollen och effekten av lärarnas bidrag till brottsförebyggande åtgärder. LÄS MER

  4. 4. Vem bär ansvaret? : En studie om gymnasielärares perspektiv på HBTQIA+-inkludering inom skolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Victoria Junghagen; Tim Heinonen; [2024]
    Nyckelord :HBTQIA heteronormativitet inkludering psykisk ohälsa skola;

    Sammanfattning : HBTQIA+-personers ökade risk för psykisk ohälsa är nära kopplad till minoritetsstress, vilket innebär att dessa personer ofta utsätts för kränkningar, hot och diskriminering. Detta resulterar i en märkbar skillnad i upplevd psykisk ohälsa jämfört med personer som inte identifierar sig som en HBTQIA-person, då samhället övervägande formas efter en heteronormativ modell. LÄS MER

  5. 5. Vuxna patienters erfarenheter av egenvård i samband med diabetes typ-2 : En kvalitativ litteratursammanställning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Alexandra Gréta Papp; Reyhaneh Khojastehabbasi; [2024]
    Nyckelord :Diabetes; egenvård; hälsa; kvalitativ metod; livsvärld; sjuksköterska; typ-2 diabetes; vuxna patienter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Typ-2 diabetes är en kronisk sjukdom som ökar snabbt över hela världen. Typ-2 diabetes mellitus uppstår på grund av förhöjda glukosnivåer i blodet, och om tillståndet förblir obehandlat kan det resultera i ett antal komplikationer. LÄS MER