Sökning: "Stödstrukturer"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade ordet Stödstrukturer.

  1. 1. På tal om muntlighet : Lågstadielärares perspektiv på stödstrukturer för organiserade samtal i svenskundervisningen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Fanny Ferm; Maria Grossmann; [2020]
    Nyckelord :Scaffolding; primary school; teaching of Swedish; speech; talk; speaking activities; Stödstrukturer; stöttning; lågstadiet; svenskundervisning; muntlighet; muntlig förmåga; organiserade samtal;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka stödstrukturer lågstadielärare uppger att de bygger i klassrummet för att stötta organiserade samtal i svenskundervisningen. Studien tar sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin där begreppet stödstruktur är centralt. LÄS MER

  2. 2. Åtta elevperspektiv på delaktighet och motivation till sin språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Jessica Cassland; Linda Gyllarp; [2020]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Fenomenologi; Likvärdig utbildning; Motivation; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Cassland Jessica och Gyllarp, Linda (2019). Åtta elevperspektiv på delaktighet och motivation till sin språkutveckling. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Differentierad matematikundervisning = matematikundervisning för alla?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Evelina Ludvigsson; Kristina Tillenius; [2020]
    Nyckelord :Differentiering; Förhållningssätt; Inkludering; Lektionsdesign;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ludvigsson, Evelina och Tillenius, Kristina (2020). Differentierad matematikundervisning = matematikundervisning för alla? Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande stödstrukturer : En observations- och intervjustudie om lärares arbete med läsning i SO i åk 4–5

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Literacy development; Comprehension strategies; Reading methods; Teaching strategies; Scaffolding; subject specific literacy; classroom interaction; social studies; Språkutvecklande arbetssätt; strukturstöd; läsförståelsestrategier; läsförståelse; stöttning; klassrumsinteraktion; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : The curriculum for social studies is designed in a way where knowledge is assessed through the students’ expressive language skills. Much of the knowledge is also expected to be gained through reading. LÄS MER

  5. 5. Muntlig framställning i årskurs 1–3 : Lärarperspektiv på stödstrukturer i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Caroline Elisson; Caroline Persson; [2020]
    Nyckelord :Orality; teaching of Swedish; scaffolding; Primary School; Muntlighet; svenskundervisning; stödstrukturer; lågstadiet;

    Sammanfattning : Den här studien studerar hur lärare i årskurs 1–3 säger att de förbereder och stöttar sina elever inför och under muntliga framställningar. Fem lärare har intervjuats om vilka stödstrukturer de använder sig av under lektioner med fokus på muntlig framställning. LÄS MER