Sökning: "Stödstrukturer"
Visar resultat 26 - 30 av 136 uppsatser innehållade ordet Stödstrukturer.
26. Elever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har utgått från sociokulturella teorin samt det relationella perspektivet. LÄS MER
27. Stödstrukturer för nyexaminerade idrottslärare. Får nya idrottslärare rätt förutsättningar? En kvalitativ intervjustudie om vilket stöd som idrottslärare erbjuds eller inte erbjuds under sin första tid i yrket
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Ämneslärarprogrammet med inriktning idrott är en femårig lång utbildning och efter studietiden förväntas de nyexaminerade lärarna direkt axla sin roll i yrket med allt vad de innebär. För att enklare acklimatisera sig i sitt nya yrkesliv skulle eventuellt en introduktionsperiod med stöd av exempelvis en mentor kunna vara fördelaktigt. LÄS MER
28. Stimulering och stöd i elevers tidiga läsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka hur lärare kan stötta och stimulera en god läsutveckling under tidiga årskurser. Den syftar till att granska och sammanställa existerande forskning gällande stimulering och stöd i elevers läsutveckling i årskurserna F-3. LÄS MER
29. Språket som demokratisk rättighet : Lärares erfarenheter av språklig tillgänglighet i samhällsorienterande ämnen i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lundgren, Caroline (2022). Språket som demokratisk rättighet – Lärares erfarenheter av språklig tillgänglighet i samhällsorienterande ämnen i gymnasieskolan. Speciallärarprogrammet. Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
30. ”Man måste verkligen tro på det för att vilja lägga tid på det” : En intervjustudie om genrebaserad undervisning i årskurs 1–6.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Skrivundervisning med stöd av genrepedagogik har sedan några år tillbaka bedrivits i flera svenska skolor. Pedagogiken vilar på sociokulturell teoribildning där stöttning och samarbete är centralt. Syftet med denna intervjustudie är att bidra till kunskap om hur verksamma lärare i årskurserna 1–6 upplever arbetet med genrepedagogik. LÄS MER