Sökning: "Stamning hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Stamning hos barn.

  1. 1. Utvecklingsmönster i stamning hos förskolebarn : En explorativ studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :David Wetter; Rebecca Wickman; [2021]
    Nyckelord :stamning; förskolebarn; utvecklingsmönster; icke-flyt; individuella variationer; prediktion;

    Sammanfattning : Research on the development of stuttering in children has shown that stuttering passes without treatment for the majority, but becomes persistent for some children. Researchers have tried to identify predictive factors for these outcomes, including the type and frequency of disfluency. LÄS MER

  2. 2. Kan stamningsbeteenden hos förskolebarn predicera om stamning blir bestående eller övergående? : En explorativ studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Rebecca Wik; Ellen Forsgren; [2021]
    Nyckelord :stamning; prediktion; förskolebarn; icke-flyt; övergående; bestående;

    Sammanfattning : Stamning debuterar vanligtvis i förskoleåldern. En majoritet av barnen slutar spontant att stamma medan andra barn får bestående stamning. Forskare har länge försökt identifiera faktorer som kan predicera om stamning blir bestående eller övergående, bland annat genom att undersöka stamningsbeteenden nära stamningsdebuten. LÄS MER

  3. 3. Språkstörningar hos flerspråkiga barn : Förskollärares upptäckt och arbete med misstänkta språkstörningar hos flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Karlman; Johanna Sundin; [2021]
    Nyckelord :språkstörningar; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmålsstödjare; akk; tras; dilemma;

    Sammanfattning : Inledning Studien är en undersökning av hur förskollärare kan upptäcka språkstörningar hos flerspråkiga barn. Detta även om förskollärarna inte talar de olika modersmål som barnen talar. Studien behandlar även förskollärares arbetssätt med och upptäckten av språkstörningar hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 4. Det är som att det är tabu på nå vänster och det, är fel : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt med stammande barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Monika Ekdahl; Vilhelm Halvorsen; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om förskollärares erfarenheter om bemötandet av barn som stammar. Syftet ämnar också till att ta reda på hur förskollärarna beskriver sina arbetsmetoder för att kunna stötta och bidra till en så bra språkutveckling som möjligt hos barn som stammar. LÄS MER

  5. 5. Förekomsten av disfluenser hos svenska 6-åringar med typisk utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Clara Hedenqvist; Frida Persson; [2014]
    Nyckelord :Disfluencies; unfilled pauses; filled pauses; prolongations; repetitions; truncations; repairs; stuttering; vocabulary; gender differences.; Disfluenser; ofyllda pauser; fyllda pauser; segmentförlängningar; repetitioner; trunkeringar; revideringar; stamning; ordförråd; könsskillnader.;

    Sammanfattning : Disfluenser innebär naturliga tvekfenomen och de förekommer med individuella variationer hos samtliga talare. Förekomsten av disfluenser i barntal har hittills inte studerats i så stor utsträckning, vilket motiverar föreliggande uppsatsarbete. LÄS MER