Sökning: "Standarduppgifter"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Standarduppgifter.

  1. 1. Hur förhåller sig innehållet i svenska läromedel i matematik till gymnasieelevers matematiska svårigheter med andragradsekvationer? : En kvalitativ innehållsanalys av uppgifter i svenska läromedel i matematik på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Gustaf Ekström; Jakob Emanuelsson; [2020]
    Nyckelord :andragradsekvationer; svårigheter; läromedel; matematik;

    Sammanfattning : I denna studie, som är en fortsättning av vår föregående litteraturstudie om vilka svårigheter som gymnasieelever har med andragradsekvationer, undersöks några allmänt använda läromedel i matematik för gymnasiet för att klargöra om det finns ett samband mellan elevers svårigheter och innehållet i läromedlen. Utifrån resultatet i vårt tidigare examensarbete kodades uppgifterna i läromedlen för att skapa statistik över deras innehåll. LÄS MER

  2. 2. Parameterstyrd modellering av en vägskyltsportal

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Mohammod Ali; Anel Elezovic; [2019]
    Nyckelord :Parameterstyrd; Paramtetrisk; Design; Vägskyltsportal;

    Sammanfattning : För att företag ska kunna vara konkurrenskraftiga på marknaden gäller det att öka produktiviteten och sänka sina kostnader genom tidsbesparing. Att automatisera sin projekteringsfas med hjälp av parameterstyrd design är ett sätt att uppnå målet. I denna studie tillämpas visuell programmering som en del av parameterstyrd design. LÄS MER

  3. 3. Studera och diskutera lösningsförslag : En studie om gymnasieelevers utveckling av begreppsförmåga och procedurförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :David Svensson; [2015]
    Nyckelord :Lösningsförslag; Standarduppgifter; Matematikdidaktik; Cognitive load theory; Kognitiv ansträngning; Gymnasium; Procedurförmåga; Begreppsförmåga; Imitativt- och kreativt-lärande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att användandet av lösningsförslag kan vara fördelaktigt för elever som ska lära sig att lösa standarduppgifter inom ett, för eleven, nytt matematikområde. Om elever även bearbetar informationen i lösningsförslaget genom att föra "inre samtal", har det visat sig bidra till ett ännu effektivare lärande. LÄS MER

  4. 4. Klassrumsinteraktion i matematikundervisningen : En studie om hur lärarens frågor och arbetssätt påverkar elevers svar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisa Elstner; [2013]
    Nyckelord :matematik; klassrumsinteraktion; talutrymme; fråga; problemlösning;

    Sammanfattning : Den interaktionellt orienterade klassrumsforskningen har visat att läraren i snitt tar två tredjedelar av talutrymmet i klassrummet och att elevers möjlighet att komma till tals i huvudsak begränsas till att svara på de frågor som läraren ställer. Tidigare studier påpekar att det finns samband mellan hur läraren formulerar sina frågor och ordfrekvensen i elevers svar. LÄS MER