Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Arbeta på repeat – en undersökning i konstnärlig närvaro på scen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Lina Svahn Larsson; [2023-04-05]
    Nyckelord :scenisk närvaro; scenkonst; skådespeleri; musikal; musikalartist; Stanislavskij; preparation;

    Sammanfattning : En konstnärlig undersökning i hur scenisk närvaro kommer till, och påverkas av preparation innan föreställning. Genom en rad aktiviteter försöker jag förstå hur jag bäst kommer i kontakt med konstnärlig närvaro samt vad det innebär för mig. LÄS MER

  2. 2. Sökningar, sopranroller och Stanislavskij: att förbereda operaarior inför en audition

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Maja Lundmark; [2023]
    Nyckelord :Opera; audition; Stanislavskij; Le nozze di Figaro; der Freischütz; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med min lecture recital är att utforska vilka konstnärliga medel jag har för att förbereda två operaarior inför en provsjungning och hur jag kan använda mig av dem i mitt arbete samt undersöka hur jag kan gestalta mina operaarior på en provsjungning utan regi, rekvisita och kostym. För att ta reda på det har jag studerat olika källor i form av litteratur, partitur och libretton där den viktigaste källan har varit Stanislavskijs bok En skådespelares arbete med sig själv. LÄS MER

  3. 3. "Sökande nå´n att nå" : Ett undersökande om arbetsätt för interpretation inom olika genrer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elin Ström; [2021]
    Nyckelord :Sångare; pedagogik; interpretation; tolkning; metoder; Stanislavskij;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att fördjupa kunskaper inom ämnet interpretation och hitta metoder för hur sångare och sångpedagoger kan arbeta med detta och ifall metoderna skiljer sig åt beroende på genre. I bakgrunden redovisas betygskriterierna på gymnasiet i ämnet sång, vilket också legat som grund för undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Att skriva är att agera? - Skrivande som bränsle för en kreativ gestaltning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Ester Hedlund; [2020-06-10]
    Nyckelord :Musikal; skådespeleri; inlevelseförmåga; Stanislavskij; Yat; genusnyfiken gestaltning; föreställningsförmåga; fantasi; karaktärsanalys;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete har jag valt att undersöka hur jag kan använda skrivandet som verktyg för att fördjupa mitt skådespeleri. Jag har läst litteratur om skådespelartekniker, genusnyfiken gestaltning och skrivit scener som jag praktiskt utfört tillsammans med motläsare. LÄS MER

  5. 5. Att skriva är att agera? Skrivande som bränsle för en kreativ gestaltning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Ester Hedlund; [2020-03-06]
    Nyckelord :Musikal; skådespeleri; inlevelseförmåga; Stanislavskij; Yat; genusnyfiken gestaltning; föreställningsförmåga; fantasi; karaktärsanalys;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete har jag valt att undersöka hur jag kan använda skrivandet som verktyg för att fördjupa mitt skådespeleri. Jag har läst litteratur om skådespelartekniker, genusnyfiken gestaltning och skrivit scener som jag praktiskt utfört tillsammans med motläsare. LÄS MER