Sökning: "Stark företagskultur"

Visar resultat 6 - 10 av 62 uppsatser innehållade orden Stark företagskultur.

  1. 6. Att dela eller inte dela - det är frågan! : En studie om organisatoriska faktorer som främjar eller hindrar kunskapsdelning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Stark Forne; Sabbir Choudhury; [2022]
    Nyckelord :knowledge; knowledge management; knowledge sharing; organizational factors; social exchange theory; kunskap; kunskapshantering; kunskapsdelning; organisatoriska faktorer; social utbytesteori;

    Sammanfattning : Då kunskap ses som företagets viktigaste resurs är förvaltningen av denna avgörande för företagets vinning. Kunskapsdelning blir således vital för att resursen ska spridas inom företaget. Syftet med studien är därmed att studera, your ett medarbetarperspektiv, de organisatoriska faktorerna som anses ha en inverkan på kunskapsdelning. LÄS MER

  2. 7. Med Employer Branding som verktyg : En intervjustudie om hur företag arbetar med Employer Branding som verktyg för rekrytering och styrning.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Miro Kordnejad; [2022]
    Nyckelord :Employer Branding; Employer Value Proposition; Recruitment;

    Sammanfattning : Många företag arbetar uttalat med Employer Branding, men med olika syften. Två vanligt förekommande ambitioner är att attrahera ny kompetens och arbeta med företagets värderingar. Men vad företag som arbetar med Employer Branding med samma målsättning har gemensamt, saknas det idag kunskap om. LÄS MER

  3. 8. ”MAN ÄR LIVRÄDD ATT FÅ RASISTSTÄMPELN” - Mellanchefers upplevelse och hantering av problematiska situationer när de leder mångkulturella arbetsgrupper

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Emelie Sanne; [2021-06-30]
    Nyckelord :Konflikter; Konflikthantering; Kulturkrock; Mångfald; Mångkulturella arbetsgrupper; Interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och vilka former av problematiska situationer mellanchefer, som leder mångkulturella arbetsgrupper, upplever. Syftet är även att undersöka vilka strategier mellanchefer använder för att hantera de skillnader och problematiska situationer som möjligen uppstår i en mångkulturell arbetsgrupp. LÄS MER

  4. 9. "Förväntan är att du ska leva värdeorden" : En studie om företagskultur och motivation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Frida Hillgren; Sara Källsten; [2021]
    Nyckelord :Företagskultur; Motivation; Kontroll; Värderingar;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker begreppet företagskultur och hur den visar sig i ett företags vardagliga verksamhet. Utöver detta syftar studien till att se hur ledningen använder sig av kulturen som ett styrmedel för att motivera sina medarbetare. LÄS MER

  5. 10. Employer Branding inom IT : hur svenska IT-företag attraherar, rekryterar och behåller kompetens

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mick Baltinger; William Stark; [2021]
    Nyckelord :arbetsgivarvarumärke; employer branding; eight value propositions; IT-branschen;

    Sammanfattning : Under de senaste två decennierna har IT-branschen lidit av kompetensbrist där det beräknas finnas ett underskott på 70.000 arbetare år 2024. Detta medför högre krav på att attrahera, rekrytera och behålla kompetenta medarbetare. För att lyckas är det viktigt att arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke, eller Employer Brand. LÄS MER