Sökning: "Stark svag lärarkontroll"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Stark svag lärarkontroll.

  1. 1. Barns inflytande : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om barns inflytande i undervisningen i förskolan.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lizette Martinsson; Emma Sjelvgren; [2022]
    Nyckelord :Inflytande; intresse; stark lärarkontroll; svag lärarkontroll; undervisning; barns perspektiv och förskola.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare synliggör barns inflytande i undervisningen. Med utgång i syftet framkom två frågeställningar. Dessa omfattar hur förskollärare resonerar samt hur arbetet ser ut för att synliggöra barns inflytande i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i pedagogisk dokumentation med digitala verktyg : "ibland blev det ju bilder, ibland blev det liksom ingenting "

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sabina Fransson; Vinette Levin; [2021]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; digitala verktyg; barns delaktighet; förskollärare; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare upplever och möjliggör barns delaktighet i pedagogisk dokumentation med digitala verktyg. Utgångspunkten för studien grundar sig i en ny skrivning i den senaste läroplanen för förskolan gällande att barn numera ska vara delaktiga i att dokumentera med digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. Barns aktiva deltagande under måltidssituationen : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar möjligheter för barn att bli aktiva deltagare under måltidssituationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Moa Nilsson; Sanna Olsson; [2021]
    Nyckelord :The meal situation; preschool teacher; educator; control; children; participation; active participants; sociocultural perspective; children s perspective; children s perspective; strong teacher control and weak teacher control.; Måltidssituationen; förskollärare; pedagog; styrning; barn; delaktighet; aktiva deltagare; sociokulturellt perspektiv; barnperspektiv; barns perspektiv; stark lärarkontroll och svag lärarkontroll.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärares val av styrning och barns delaktighet kommer till uttryck i förskollärares beskrivningar av måltidssituationen i förskolan. Studien ska bidra med att ge förskollärare en medvetenhet om måltiden och konsekvenserna av deras styrning, detta för att utveckla en så god måltidssituation som möjligt för barnen, där barnen ges möjligheter att påverka. LÄS MER

  4. 4. Inkludering och delaktighet i förskolan : En studie baserad på förskolepersonals och barns uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Torgrimsson; Elisabet Wappsell; [2021]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; förskola; förskolemiljö; förskollärare; inflytande; inkludering; planering; stark och svag lärarkontroll.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal på olika förskolor arbetar för att ge barn möjlighet till inkludering och delaktighet, men även kunna ge dem en chans till att ha ett inflytande på förskoleverksamheten. I studien genomfördes semi-strukturerade intervjuer med personal från tre förskolor. LÄS MER

  5. 5. Är barnen delaktiga i den planerade undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Blixth Johansson; Maria Boström; [2020]
    Nyckelord :Lärarroll; Stark svag lärarkontroll; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och förklara lärarrollens betydelse för barns delaktighet i den planerade undervisningen i förskolan. Utifrån syftet har 2 olika frågeställningar formulerats och dessa är: “Vad kännetecknar en stark respektive svag lärarkontroll i den planerade undervisningen?” och “Hur kan lärarkontrollen förstås i relation till barns delaktighet?”. LÄS MER