Sökning: "Statens Medieråd"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden Statens Medieråd.

  1. 6. The Effectiveness of the Extensive Reading Approach for Facilitating Vocabulary Acquisition Through an Enhancement of Reading Motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hussein Lara; [2020]
    Nyckelord :English as a foreign language; Vocabulary acquisition; Extensive reading;

    Sammanfattning : This study investigates the possible benefits of using the extensive reading approach as means of enhancing reading motivation, and through that improve and develop EFL (English as a Foreign Language) learners’ vocabular repertoire. According to the Swedish Media Council, almost 49% of the Swedish youth do not read books in their free time, and the numbers keep decreasing (Statens Medieråd, 2019). LÄS MER

  2. 7. Examensarbete inom pedagogiskt arbete : Spelifiering och motivation till skrivande hos spelvana elever på högstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emelie Andersson; Samuel Grinblatt; [2019]
    Nyckelord :Progymnasmata; gamification; spelifiering; fabel; motivation; spel;

    Sammanfattning : In the survey Unga & Medier initiated by Statens medieråd 2017, 3000 teenagers were asked about their gaming habits. The survey was made in collaboration with SCB (Statistiska Centralbyrån) and it is the most extensive examination of its kind ever produced in Sweden. LÄS MER

  3. 8. Digitala spel-appar i fritidshem : - en multimodal textanalys ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Carolin Melin; Lynn Engstrand; [2019]
    Nyckelord :Digitala spel-appar; fritidshem; genus; genusperspektiv; karaktärer; multimodal textanalys.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle utgör skärmtiden en stor del av barn och ungas fritid (Statens medieråd, 2017) och en majoritet av barnen tillbringar sin fria tid på fritidshemmet (Skolverkets elevstatistik, 2018). Skärmtiden inom skola och fritidshem ökar (Olin-Scheller och Roos, 2015) därmed kan det vara av intresse att undersöka vad eleverna möter i den digitala världen utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 9. Åldersgränser i censurens kölvatten : En transnationell jämförelse av USAs och Sveriges åldersgränssystem för biofilm 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Tobias Sonestedt; [2015]
    Nyckelord :Biograffilm; CARA; censur; Divergent; MPAA; MPPDA; PCA; ratings; Statens biografbyrå; Statens medieråd; Twilight; åldersgränser.;

    Sammanfattning : Denna uppsats jämför de svenska och amerikanska systemen för filmgranskning och åldersgränssättning. Fokus ligger på att presentera hur CARA (MPAA) och Statens medieråd utför sitt arbete utifrån de förutsättningar som finns. LÄS MER

  5. 10. Sociala medier: en del av vår samtid : En kvalitativ studie om fem lärares syn på sociala medier i förhållande till undervisning och identitetsskapande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Elin Boström; [2015]
    Nyckelord :Social media; contemporary technology; childism; identity work; teaching; lifestyle; Sociala medier; nutida teknologi; barnperspektiv; identitetsskapande; undervisning; livsstil;

    Sammanfattning : In the report Ungar & Medier 2012/13, statistics show that the users of social media are becoming increasingly younger at age and that social media has become a natural part of children and young people's everyday lives (Statens medieråd, 2013). The purpose of this study is to examine how five teachers experiencing and think about social media's impact on their students and teaching. LÄS MER