Sökning: "Statistikundervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Statistikundervisning.

  1. 1. Framgångsrik statistikundervisning med Excel : En kvantitativ enkätundersökning om matematiklärares vanor och erfarenheter av att använda Excel som ersättande, förstärkande och transformerande verktyg i statistikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fred Fordell; Malin Torstensson; [2021]
    Nyckelord :Excel; kalkylprogram; statistikundervisning; lärarvanor; ersättning; förstärkning; transformering;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa enkätundersökning avser att kartlägga matematiklärares vanor och erfarenheter av att använda Excel i den gymnasiala statistikundervisningen. Studien tar sin grund i Hughes, Thomas och Scharbers teoretiska ramverk The RAT Framework som beskriver hur digitala verktyg kan användas i undervisningen med en ersättande, förstärkande och transformerande funktion. LÄS MER

  2. 2. Framtidens statistikundervisning? : En studie om informella statistiska inferenser samt informella inferentiella resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Simon Sundberg; [2020]
    Nyckelord :Informell statistisk inferens; informella inferentiella resonemang; statistik; statistiskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar delvis till att undersöka vilka positiva effekter som informella statistiska inferenser (ISI) samt informella inferentiella resonemang (IIR) kan tänkas ha på utvecklandet av elevers statistiska tänkande och delvis på hur ISI och IIR definieras och används inom forskning i statistikundervisning. Databaserna ERIC och Unisearch, samt en viss del manuell sökning, användes för att systematiskt välja ut de artiklar som används i rapporten. LÄS MER

  3. 3. Framgångsrik statistikundervisning med Excel : En systematisk litteraturstudie om elever och lärares erfarenheter av Excel som ersättande, förstärkande och transformerande verktyg i statistikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fred Fordell; Malin Torstensson; [2020]
    Nyckelord :Excel; kalkylprogram; statistikundervisning; lärarerfarenhet; eleverfarenhet; ersättning; förstärkning; transformering;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar till att undersöka hur och med vilken effekt Excel implementeras i matematikundervisning, främst statistikundervisning, i gymnasieskolan eller motsvarande skolnivå internationellt. Studien identifierar Excelimplementeringen i ersättande, förstärkande och/eller transformerande syfte, och identifierar vidare vilka lärar- och eleverfarenheter, positiva och negativa, som synliggörs i förhållande till de tre typerna av Excelanvändning. LÄS MER

  4. 4. Datoranvändning i statistikundervisning : En jämförelse mellan ämnesinnehållet i England och Sverige och de möjligheter till datoranvändning som finns

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Green; [2011]
    Nyckelord :statistik; datoranvändning; gymnasieskolan; jämförelse mellan länder; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Undersökningen går ut på att intervjua lärare som har erfarenhet av att använda datorer som verktyg i matematikundervisning och titta på hur de används för att undervisa i statistik som är ett ämne som lämnar sig till datorstödd undervisning. För att se hur mycket kursplanen påverkar ämnet jämförs den svenska gymnasiekursen med en motsvarande kurs i England där statistik har en större plats och där ämnet går mycket djupare. LÄS MER

  5. 5. Praktisk eller formell matematikundervisning? : Ett undervisningsförsök i statistik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Collin; [2009]
    Nyckelord :Statistikundervisning; praktisk matematik; formell matematik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka praktiskt kontra formellt arbetssätt i matematikundervisningen på högstadiet. Den praktiska undervisningen är en undervisningsform som bottnar i det sociokulturella perspektivet, där kunskap föds genom den kommunikativa processen. LÄS MER