Sökning: "Stavelse"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Stavelse.
1. Ett fonologiskt bedömningsmaterial för finskspråkiga förskolebarn : Vilka ord kan ingå?
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att skapa en ordlista med tillhörande bildmaterial som kan utgöra ett underlag för att bedöma den fonologiska förmågan hos finskspråkiga barn. Ytterligare undersöks huruvida de utvalda målorden ingår i det aktiva ordförrådet hos finskspråkiga barn mellan 3-5 år och kan bli eliciterade utifrån de valda bilderna. LÄS MER
2. Oj, vad snabbt du pratar! : En kvantitativ studie av hur andraspråksinlärares taltempo påverkas av förstaspråkstalares val av språkvariant
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Uppsatsen som följer är en kvantitativ undersökning där andraspråksinlärares taltempo studerades. Forskningen avsåg undersöka hur en inlärares taltempo förändrades i interaktion med olika förstaspråkstalare av svenska som använde två olika språkliga varianter, barnriktat och vuxenriktat språk. LÄS MER
3. Expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5 – 4;9 år som har konstaterade uttalssvårigheter : En icke-linjär fonologisk analys
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5-4;9 år som följer en atypisk tal- och språkutveckling och jämföra den med en åldersmatchad kontrollgrupp. Ytterligare ett syfte är att undersöka huruvida det föreligger ett samband mellan expressiv fonologisk förmåga och impressiv lexikal förmåga. LÄS MER
4. RTI på sfi RTI. (Respons To Intervention) för kortutbildade sfi-elever med fokus på avkodning och läshastighet
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Elever inom utbildning i svenska för invandrare (sfi) som inte har utvecklat läs- och skrivförmåga på sitt modersmål ska få läs- och skrivinlärning inom ramen för sfi-utbildningen Det finns ett forskningsbehov att didaktiskt följa dessa elevers väg mot att bli litterata, i synnerhet för elever med läs- och skrivsvårigheter.Lästeorier bygger på att läsning handlar både om avkodning och förståelse (Kamhi & Catts, 2014) men i andraspråksforskningen har man inte forskat lika mycket på avkodning som man forskat på läsförståelse (Hyltenstam, 2010). LÄS MER
5. Phonological features of Yazghulami : A field study
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Yazghulami is a South-East Iranian language spoken in the Pamir area of Tajikistan by about 9000 people. This study gives an account of the phonology of the language by describing contrastive segments and their distribution and realizations, as well as describing suprasegmental features such as syllable structure and stress patterns. LÄS MER