Sökning: "Stavningsförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Stavningsförmåga.

  1. 1. Förskolepersonals perspektiv på användandet av TAKK i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Hedblom; Junia Ohde; [2023]
    Nyckelord :ACC; preschool; communication; inclusion; dual-coding.; TAKK; förskola; kommunikation; inkludering; dual-coding.;

    Sammanfattning : Tecken som kommunikationsmedel i förskolan möjliggör inkludering av barn som av olika anledningar saknar eller har begränsad tillgång till verbal kommunikation. Tecken underlättar även och är ett stöd för barngruppen som helhet, även de barn som kan kommunicera verbalt. LÄS MER

  2. 2. Morfologisk träning på gruppnivå : En interventionsstudie i årskurs 4 om rotmorfem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mikael Vestman; Marie Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Effekt; fonologisk medvetenhet; intervention; morfem; morfologisk medvetenhet; rotmorfem; stavning; studie; årskurs 4;

    Sammanfattning : Syftet med interventionen var att undersöka om 20 undervisningstillfällen inom rotmorfem kunde öka elevers kunskaper inom stavning i årskurs 4. Det didaktiska genomförandet utfördes på två olika landsbygdsskolor och kommuner där 60 elever deltog. Olika teoretiska utgångspunkter präglade studiens utformande. LÄS MER

  3. 3. Stavningssvårigheter och taligenkänning – verktygets påverkan på barns texter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Celia Wik; Petter Åström; [2021-08-10]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; stavningssvårigheter; assisterande verktyg; taligenkänning; textkvalitet; writing difficulties; spelling difficulties; assistive technology; speech recognition; text quality;

    Sammanfattning : Skrivande är komplext och utmanande för många barn. En orsak till skrivsvårigheter är att stavningssvårigheter begränsar möjligheten att använda och utveckla förmågor som behövs för att uppnå god textkvalitet. LÄS MER

  4. 4. En intervention i dubbelteckning på gruppnivå : Stärks elevernas stavningsförmåga efter fem veckors träning?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Janine Pettersson; Victoria Modig; [2021]
    Nyckelord :Dubbelteckning; intervention; stavning; stavningsdidaktik; stavningskonvention; stavningssvårigheter; stavningsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elever i två klasser åk 4-5 utvecklade stavningsförmågan dubbelteckning genom en intervention i stavning. Vårt urval bestod av 44 elever från två olika skolor varav 15 elever utgjorde en kontrollgrupp och 29 elever deltog i vår intervention. LÄS MER

  5. 5. Hur lärares didaktiska val påverkar eleversmotivation och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Gunnarsson; Erik Åhman; [2021]
    Nyckelord :didaktiska val; digital skrift; handskrift; motivation; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur och på vilka sätt elevers motivation påverkas beroende på vilken metod för skrivande som lärare väljer. Studien undersöker även vilka didaktiska val lärare gör för att främja elevernas skrivutveckling i svenska. LÄS MER