Sökning: "Stereotyp"

Visar resultat 1 - 5 av 307 uppsatser innehållade ordet Stereotyp.

  1. 1. "Alla är ute efter mina pengar" : En semiotisk innehållsanalys av SVT:s julkalendrar ur ett klassperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Johansson; Emma Sköld; [2020]
    Nyckelord :Social classes; stereotypes; semiotics; public service; representation; Sveriges Television; Samhällsklasser; stereotyp; semiotik; public service; representation; Sveriges Television;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att granska huruvida Sveriges Television (SVT) uppfyller den del av sitt public service-uppdrag som säger att de inte ska generalisera. Detta genom en kvalitativ analys av hur samhällsklasser representeras i SVT:s julkalendrar. LÄS MER

  2. 2. Vilka makt- och genusnormer finns iskuggan av den normbrytandepyjamashjälten? : En analys av böckerna Handbok för superhjältar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Makt; genus; kön; karaktär; normalisering; makthierarki; stereotyp; normkritisk;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Don't "just do it" – Hur användandet av stereotypiskt och icke-stereotypiskt innehåll på Instagram påverkar sportföretags image

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Teknik och samhälle

    Författare :Melinda Bergstrand; Louise Jannerdahl; [2020]
    Nyckelord :Stereotypiskt; Icke-stereotypiskt; Instagram; Sportföretag; Porträttering; Interaktion;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker sportföretags användande av stereotypiskt och icke-stereotypiskt innehåll på Instagram. Syftet är att ta reda på hur konsumenter reagerar på olika typer av innehåll samt hur dessa uppfattningar påverkar företagets image. LÄS MER

  4. 4. ”En ung verkligen bättre herre aldrig är klädd på det viset” : Grilljannen som hot mot borgerliga manlighetsideal 1890–1900

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Emma Flärd; [2020]
    Nyckelord :Grilljanne; dandy; fin-de-siècle; bourgeois masculinity; stereotype; boulevard newspaper; Grilljanne; dandy; dekadens; borgerlighet; manlighet; stereotyp; boulevardpress; fin-de-siècle;

    Sammanfattning : This is a study about the “grilljanne”, a type of young dandy in fin-de-siècle Stockholm. The “grilljanne” was known for his odd, flamboyant sense of style, his constant economic troubles, and his disruptive behaviour in public. LÄS MER

  5. 5. Vem är Kellogg's-kvinnan? : En fallstudie om hur Kellogg’s väljer att framställa kvinnan i reklam ur ett retoriskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Makda Bereket; Elise Rangstedt; [2020]
    Nyckelord :Special K; weightloss; woman; stereotype; rhetoric; Love your body-discourse; Special K; viktnedgång; kvinna; stereotypisk; retorik; Love your body-diskurs;

    Sammanfattning : Studien har utgått från fyra olika reklamfilmer från företaget Kellogg’s. Uppsatsen är en fallstudie som syftar till att undersöka hur företaget Kellogg's använder retoriska strategier i samband med hur kvinnan i reklamfilmerna framställs. LÄS MER