Sökning: "Stereotypiskt"
Visar resultat 21 - 25 av 98 uppsatser innehållade ordet Stereotypiskt.
21. Bilderboken ur ett genusperspektiv : En genusinriktad litteraturstudie av fem barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur perspektivet på genus reproduceras i barnböcker utifrån hur bilderböckernas karaktärer framställs i text och bild. Vilka konsekvenser detta kan få i förskolans arbete med att bryta stereotypa könsmönster och roller. LÄS MER
22. Mamma, pappa, barn : En kvalitativ analys av hur kön och genus framställs i svenskämnets läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Frågor om könsstereotyper har blivit allt viktigare i dagens samhälle. Könsnormer och könsstereotyper begränsar människor genom att förmedla att kvinnor och män ska agera och vara på specifika sätt. Dessa normer kan leda till utanförskap och i vissa fall även diskriminering. LÄS MER
23. Att falla offer för våldets framställning i media. : En kvalitativ innehållsanalys om framställningen av män och kvinnor som förövare och offer i Sveriges tidningsrapportering om våld i nära relationer.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att jämföra framställningen av kvinnor och män som förövare och offer i Sveriges tidningsrapportering om våld i nära relationer. För att ta reda på hur könen framställs samt om könen framställs stereotypiskt eller icke-stereotypiskt, har ett antal tidningsartiklar som samtliga gestaltar och bidrar till samhällets bild av våld i nära relationer analyserats. LÄS MER
24. Rasmus, Lotta, Emil & Madicken : En kvalitativ textanalys om hur genusmönster skildras i fyra kapitelböcker av Astrid Lindgren.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Uppsala universitet Innovation (UU Innovation)Sammanfattning : Denna studie synliggör normbärande och normbrytande egenskaper hos fyra huvudkaraktärer i fyra kapitelböcker av Astrid Lindgren för att kunna bidra till den litteraturdidaktiska diskussionen. Maria Nikolajevas (2017) schema för könsstereotypa egenskaper fungerar som analysverktyg. LÄS MER
25. Kön och könsroller i matematikläromedel : hur kön och könsroller framställs
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten handlar om hur kön och könsroller framställs i matematikläromedel i olika delar av världen. Syftet med den här översikten är att ta reda på vad forskningen säger om hur matematikläromedlen framställer flickors respektive pojkars kön och könsroller. LÄS MER