Sökning: "Stockholms Cool"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Stockholms Cool.

  1. 1. 'Cool' cinema sells : Examining the role of indie film company A24 in thecontemporary neoliberal US film industry

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Filmvetenskap

    Författare :Loren Kampers; [2023]
    Nyckelord :A24; indie; independent; cinema; neoliberalism; paratextuality;

    Sammanfattning : This research approaches independent film producer-distributor company A24 as a neoliberalentity in the context of the contemporary indie film industry. A24’s deliberate construction ofa public image as the ‘cool’ outsider positions them on the borders of independentcinema—in Indiewood. LÄS MER

  2. 2. Coolhetens Kapital : Habitus i Skateboard-världen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Socialantropologiska institutionen

    Författare :Oliver Schönqvist; [2022]
    Nyckelord :Skateboard; skateboarding; skateboardåkare; habitus; kulturellt kapital; symboliskt kapital;

    Sammanfattning : I denna uppsats söker jag svar på vad coolhet innebär för skateboardåkare i Stockholm. Syftet med studien är att ta reda på hur skateboardåkare förstår sig själva och sin omgivning. I uppsatsen diskuteras hur symboliskt kapital skapas genom ett förkroppsligande av idéer förknippade med begreppet cool. LÄS MER

  3. 3. The Vincent Vega in Helmut Lang : Framing Helmut Lang's Coolness in Relation to Cool Movie Characters

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Modevetenskap

    Författare :Sophie Büttner; [2021]
    Nyckelord :Coolness; American movies; Helmut Lang; Myth; Embodiment; Stereotypes; Gender;

    Sammanfattning : Coolness is a desired but overlooked concept in fashion. The thesis The Vincent Vega in Helmut Lang: Framing Helmut Lang’s Coolness in Relation to Cool Movie Characters sheds light on how coolness is created in Helmut Lang’s spring 2004 collection in relation to movie representations. LÄS MER

  4. 4. Shave and (mis)behave? : En studie om användandet av feministiska budskap i ett nyliberalt samhälle med utgångspunkt i rakhyvelsföretaget Estrids marknadsföring.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Alice Alberts; [2019]
    Nyckelord :Tredje vågen; Kommodifierad feminism; Femvertising; Marketplace feminism; Empowerment; Nyliberalism;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to examine if, and in that case how, feminism is being used as a marketing strategy. I have over the years noticed that feminism and messages aimed at being empowering toward’s women has become somewhat of a cool trend in marketing. LÄS MER

  5. 5. Diskursiva regleringar av vad som får och inte får yttras : Nedslag i debatten om Mr. Cool och låten ”Knulla barn”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Per Lindberg; [2019]
    Nyckelord :diskursanalys; legitimerande strategier; positionering; sociosemiotik; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras den debatt som ägde rum under sommaren 2018 och som handlade om Mr.Cool och låten ”Knulla barn”. Uppsatsen utgår från en konstruktivistisk språksyn och syftar till att identifiera de diskurser som kan påstås konstituera debatten. LÄS MER