Sökning: "Stockholms Hellgren"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Stockholms Hellgren.

  1. 1. Communication for the Public Benefit : A case study of everyday communication practices in the municipal housing company Svenska Bostäder

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Linus Hellgren; [2022]
    Nyckelord :Communication practices; tenant participation; housing management; public housing; Swedish public housing;

    Sammanfattning : Public housing companies in Sweden find it difficult reaching their tenants with relevant information. This problem might hinder the tenants to participate in the management of their housing. This thesis aimed to explore and analyse the everyday communication practices between a municipal housing company and its tenants. LÄS MER

  2. 2. Att vara i jazz-dans : En kvalitativ studie om hur deltagare i dansundervisning upplever ”existentiellt varande” med hjälp av jazzdans

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Matilda Hellgren; [2021]
    Nyckelord :didactics; existential; flow; jazz dance; presence; music; spirituality; ring shout; didaktik; existentiell; flow; jazzdans; närvaro; musik; andlighet; ring shout;

    Sammanfattning : This study investigates how participants in dance education describe their experiences of a phenomenon called ”existential presence” with the help of jazz dance and what didactic factors makes it possible for them to experience it. With theory of the phenomenology-related lifeworld, the didactic relation map, and interview with low standardized questions as a method, came the results that show how the presence could be described in many different ways, how different individuals have different needs for the phenomenon to be possible, and that jazz dance and its strong relationship to the music is a possible opening for the presence to be. LÄS MER

  3. 3. Kontroversiella frågor i årskurs 4-6 : En kvalitativ studie om kontroversiella frågor inom SO-undervisningen på mellanstadiet

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Adam Hellgren; [2021]
    Nyckelord :controversial issues; middle school; social studies;

    Sammanfattning : The council of Europe have declared the teaching of controversial issues a matter of educational urgency and therein presenting teachers with the difficult task of teaching these issues to pupils. This paper aims to provide an understanding of which kinds of issues are considered controversial to teach in social science classes in Swedish middle schools. LÄS MER

  4. 4. Från och med i år är det en fråga om demokratins överlevnad i Sverige. I värsta fall drar jag lott. : En diskursbaserad textanalys om journalisters användning av begreppen rädsla och trygghet, och hur detta ter sig ur ett intersektionellt perspektiv under 2018 års svenska valrörelse.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Lo Hellgren; [2019]
    Nyckelord :rädsla; trygghet; diskurs; känsloaffekter; kondenserande symboler; semantik; journalistik; politik; intersektionalitet; klass; kön; ras; känslor; symboler; demokrati; pressfrihet;

    Sammanfattning : Begreppen rädsla och trygghet användes frekvent under 2018 års svenska parlamentariska valrörelse, både av politiker och journalister. Den här uppsatsen är en undersökning av hur journalister från sju av de största traditionella medierna i Sverige använder sig av dessa begrepp i sin kritik mot politikernas brist på ideologisk politik. LÄS MER

  5. 5. Inkludering : Var läggs ansvaret för elevers skolsvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Forsgren; Mari Uusmann Hellgren; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; språk-; läs-; och skrivsvårigheter; tillgängliga lärmiljöer; förändringsarbete; intervjustudie; speciallärarens roll;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa uppsats syftar till att undersöka hur olika yrkesroller inom skolans värld definierar och upplever inkludering och var läggs ansvaret för elevers skolsvårigheter. Uppsatsen fokuserar på inkluderingsbegreppet, elevers lärmiljöer och förändringsarbetet i skolan, vilka också är våra tre huvudteman. LÄS MER