Sökning: "Stockholms Törnqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Stockholms Törnqvist.

  1. 1. Meningsskapande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring estetiska ämnens betydelse för barns sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Veronica Törnqvist; Kori Marianne Palacio Botero; [2022]
    Nyckelord :Estetik; delaktighet; agens; meningsskapande; estetiska uttryckssätt; estetiska aktiviteter; estetiska lärprocesser; utveckling; lärande; sociokulturell teori; transfer effects; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : I vårt uppsatsarbete utgick vi från den sociokulturella teorin och vårt syfte med att synliggöra eventuella samband mellan barns utveckling och lärande i relation till olika estetiska aktiviteter, även kallat “estetiska lärprocesser”, samt till de metoder som förskolepersonalen använder sig av och i vilka situationer dessa används. Tidigare forskning har pekat på hur de olika formerna av estetiska uttryckssätt är essentiella för barns olika områden av inlärning och utveckling. LÄS MER

  2. 2. EXPANSION AV KOLLEKTIVTRAFIKEN – ÄR DET VÄRT PENGARNA? : En studie av bostadspriser och den planlagda tunnelbanan i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Kelly Stenbeck; Daniel Törnqvist; [2019]
    Nyckelord :kollektiva färdmedel; bostadspriser; hedonisk prissättning; difference-in-differences; monocentrisk stadsbild;

    Sammanfattning : Stockholms län har upplevt en stark demografisk tillväxt det senaste decenniet, vilket har medfört behov av nya investeringar i kollektivtrafiken och i bostäder. I denna uppsats studeras sambandet mellan närhet till den nya planerade tunnelbanan i Stockholm och bostadsrättspriser. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i den svenska förskolan : Ämnesinnehåll, makt och vetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Limerick; Amanda Törnqvist; [2018]
    Nyckelord :Early Childhood Education; Teaching; Foucault; Knowledge; Power; Subject content; Negotiations; Förskoledidaktik; Undervisning; Foucault; Vetande; Makt; Ämnesinnehåll; Förhandlingar  ;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom deltagande observationer undersöka och analysera hur ämnesområden, makt och vetande synliggörs och osynliggörs i förskolans undervisning. Analysen tar en poststrukturalistisk ansats och vi analyserar fyra observationer genomförda med papper och penna. LÄS MER

  4. 4. Konkurrensklausuler i anställningsavtal : med anledning av det nya kollektivavtalet om konkurrensklausuler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Amanda Eriksson Törnqvist; [2016]
    Nyckelord :Arbetsrätt;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Using Coh-Metrix to investigate changes in student texts : Comparing student writing from 1999 and 2009

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Jennifer Törnqvist; [2015]
    Nyckelord :Coh-Metrix; Cohesion; Student writing; Text quality; Extramural English;

    Sammanfattning : This study investigates Swedish students’ texts from two time periods: 1999 and 2009, in search of cohesive evidence indicating a change of quality influenced by the development of the Internet. The method used in this study is the application of a computational tool that provides measures of language and discourse called Coh-Metrix, which provides measures along several cohesion variables, including word concreteness, deep cohesion, verb cohesion and lexical diversity. LÄS MER