Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Prov och bedömning i samhällskunskap Gymnasienivå

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Fatima Nekshbandi; [2021]
    Nyckelord :Written tests; knowledge requirements; upper secondary school level; social studies; grades; and assessment; Skriftligaprov; kunskapskrav; gymnasienivå; samhällskunskap; betyg och bedömning;

    Sammanfattning : En stor fråga i skolans värld är vilken kunskap eleverna ska undervisas på och hur eleverna ska utvecklas. En annan fråga är hur lärare ska bedöma eleverna för att försäkra sig om att ämneskunskap och ämnesförmågor som att tillämpa, analysera och värdera begreppskunskapnår fram till eleverna. LÄS MER

  2. 2. Dyslexi och karriärprocessen : En kvalitativ studie om unga individers livsberättelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofia Linn; [2021]
    Nyckelord :Dyslexi; karriärval; karriärprocess; diagnostisering; karriärutveckling; studie- och yrkesval;

    Sammanfattning : Karriärprocessen konstrueras från att vi är små och vidare genom livet. Denna studie skildrar sex unga individer med dyslexi och deras livsberättelser, om hur dyslexin har påverkat deras karriärprocess. Respondenterna intervjuades djupgående om sina upplevelser. Resultatet visar att skolan har haft en viktig del i karriärutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Bedömning är ju betyg : En kritisk diskursanalytisk studie av gymnasieelevers samtal om bedömning

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Desirée Arctaedius; [2017]
    Nyckelord :Bedömning; formativ och summativ bedömning; bedömningsmatriser; New Public Management; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study, But Assessment Equals Grades, is to understand how the phenomenon of assessment is constructed in conversations between secondary school pupils on the topics of assessment and rubrics. The analysis is based on the following research questions: What discourses about assessment emerge in pupils' talks about assessment and rubrics? How can these discourses be understood in relation to contradictory administrative and didactic purposes? The data collection was done through group discussions with pupils on study preparation programs at two secondary schools. LÄS MER

  4. 4. Övergång från specialskola till vanlig skola för elever med autismspektrumtillstånd : Fallstudie från ett Learning Center

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Charlotte Malik Strååt; [2016]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; övergång; inkludering; Applied Behavior Analysis; autism; specialskola;

    Sammanfattning : Ett ökande antal barn diagnostiseras med autismspektrumtillstånd, (AST). Allt fler av dessa elever inkluderas i den ordinarie skolan istället för att undervisas i särskilda undervisningsgrupper eller lärcentra. LÄS MER

  5. 5. ”Man måste kriga för att få bra betyg” : En kvalitativ studie om elever i läs- och skrivsvårigheter och deras upplevelser av betygsystemet i Lgr11 med fokus på ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Almroth; Anette Knuts; [2016]
    Nyckelord :Elevupplevelser; bedömning; svenska; specialpedagogik; lgr11; fenomenologi;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har genom historien haft flera olika betygssystem. 1994 infördes mål- och kriterierelaterade betyg och 2011 fick Sverige en ny läroplan Lgr11. LÄS MER