Sökning: "Stockholms universitet enkät"

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser innehållade orden Stockholms universitet enkät.

  1. 1. En analys av användbarhetstestning i syfte att förbättra användargränssnittet på olika skolplattformar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Yusra Aman; Yassmin Abdulwasie Ibrahim Saeed; [2023]
    Nyckelord :: User Interface; Usability test; Daisy; Surveys; School platforms; Evaluation; Användargränssnitt; Användbarhetstest; Daisy; Enkäter; Skolplattformar; Utvärdering;

    Sammanfattning : I denna studie utvärderades skolplattformen Daisy, som används av studenter och anställda vid Stockholms universitet, institutionen för data- och systemvetenskap. Syftet med studien var att identifiera de allvarligaste användbarhetsproblem som studenterna upplevde samt hitta eventuella lösningar till problemen. LÄS MER

  2. 2. När oro för jobbförlust påverkar upplevd work-life conflict : En kvantitativ studie om hur oro för jobbförlust kan leda till svårigheter att släppa arbetets krav, vilket i sin tur kan öka upplevd work-life conflict.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Josefin Eriksson; Ellinor Orén; [2023]
    Nyckelord :Oro för jobbförlust; anställningsotrygghet; work-life conflict; work-family conflict; work interfering with life; life interfering with work;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka om det finns ett samband mellan oro för jobbförlust och upplevd work-life conflict. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt grundar sig i forskning om rollkonflikt och anställningsotrygghet. LÄS MER

  3. 3. Elevers delaktighet och inflytande vid utformande av åtgärdsprogram : En kvalitativ enkätstudie om pedagogisk skolpersonals erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Susanne Järvi; Truska Chireh Bjarme; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; medverkan; påverkan; elevers inflytande; åtgärdsprogram; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa enkätstudie som utgår från en sociokulturell teori, undersöker vi pedagogisk skolpersonals erfarenheter, uppfattningar och upplevelser av rutiner och strategier för att göra elever delaktiga vid utformning av särskilt stöd och upprättning av åtgärdsprogram. Det är delar av elevhälsan såsom speciallärare, specialpedagoger och skolledare tillsammans med lärare tillika mentorer som vanligtvis upprättar underlagen för särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. "Varför går jag inte ut oftare? Det kan man ju fråga sig". : Lärares perspektiv på utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena år F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Diana Kats; Josefine Varg; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; lärare; växelverkan mellan teori och praktik; praktiska erfarenheter; upplevelse; naturorienterande ämnena; F-3;

    Sammanfattning : Utomhusundervisning för med sig en mängd positiva aspekter för elever, framförallt vikten av att få uppleva i en autentisk miljö. Forskning visar att trots fördelar, undviker lärare att förlägga undervisning utomhus på grund av tid, avsaknad av ämneskunskaper, resurser samt säkerhetsrisken. LÄS MER

  5. 5. ChatGPT in English Class : Perspectives of students and teachers from Swedish Upper Secondary schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Yuchen Zeng; Tanzima Mahmud; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Artificial Intelligence AI ; English language teaching ELT ; Upper-secondary students.;

    Sammanfattning : Studien utforskade användningen av den Artificiell Intelligens chatbot, ChatGPT, i undervisningen av engelska (ELT) och hur elever och lärare på svenska gymnasieskolor uppfattade användningen av ChatGPT i engelskundervisningen. Studien har samlat båda kvantitativa data från 63 gymnasieelever genom en online-enkät och kvalitativa data från intervjuer med två engelsklärare på gymnasienivå. LÄS MER