Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kunskapsöverföring, en viktig grundpelare i innovation : Kunskapsöverföring och innovationsskapande i storföretags interna inkubatorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Sophia Carlstedt; Merlenius Matilda; [2021]
    Nyckelord :knowledge transfer; innovation; corporate incubator; kunskapsöverföring; innovation; intern inkubator;

    Sammanfattning : Storföretag står inför en ständig utmaning att utöka sina innovationsutvecklingsmöjligheter. På grund av detta är det en ökande trend hos storföretag idag att implementera interna inkubatorer. LÄS MER

  2. 2. Deal or no deal? : En kvantitativ studie om vad som påverkar affären mellan startups och storföretag

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Josefine Carlsson; Hansson Paulina; [2021]
    Nyckelord :Open innovation; startups; large companies; asymmetric partnerships; new technology; collaborations; high-tech industry; Öppen innovation; startupföretag; storföretag; asymmetriska affärsrelationer; ny teknik; samarbeten; högteknologiska branscher;

    Sammanfattning : Bakgrund: Startupföretag bidrar i dagens samhälle med flertalet innovationer, vilket storföretag kan ta del av genom öppen innovation. När företagen samarbetar med varandra kan parterna tillsammans främja innovation och ta del av ny kunskap. LÄS MER

  3. 3. Från värdegrund till arbetsgemenskap : En fallstudie om värdegrundens betydelse för gemenskap på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Andreas Peper; Sofia Nylén; [2020]
    Nyckelord :Arbetsgemenskap; Gemenskap; Kommunikation; Personalnytta; Värdegrund; Värderingar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen för gemenskap på arbetsplatsen i förhållande till en värdegrund ur ett lednings- och medarbetarperspektiv. Studien har genomförts som en fallstudie på ett svenskt storföretag som beskriver sig arbeta med ett stort fokus på gemenskap i sitt värdegrundsarbete. LÄS MER

  4. 4. Socialt ansvar ur ett hållbarhetsperspektiv -En kvalitativ innehållsanalys av hållbarhetsrapporteringen inom svenska storföretag

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Brandel; Hanna-Louise Östlund; [2020]
    Nyckelord :Social responsibility; sustainable business; sustainability reporting; motivation; Sweden;

    Sammanfattning : During the 21st century the attention of sustainability and social responsibility has increased. Therefore, it is interesting to study how the responsibility is expressed in sustainability reports within today's companies. LÄS MER

  5. 5. Strategi för framgång : Hur svenska storföretag arbetar för att hävda sig mot konkurrens och skapa nya marknader

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Isabelle Zilling; [2019]
    Nyckelord :Competition strategies; innovation; new markets; environmental strategies; red oceans; blue oceans; key components for success; Konkurrensstrategier; innovation; nya marknader; miljöstrategier; röda oceaner; blå oceaner; nyckelkomponenter för framgång;

    Sammanfattning : Syfte: Med ”Blue Ocean Strategy” avses skapandet av nya marknader utan konkurrens. Denna studie vill belysa hur fem svenska storföretag aktivt arbetar med att skapa nya marknader, stå emot konkurrens på befintlig marknad och slutligen om miljöarbete ses som en konkurrensfördel, vilket leder till en stärkt marknadsposition. LÄS MER