Sökning: "Strategi porter"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Strategi porter.
1. Till själen en Fåne : en medicinhistorisk undersökning av 1840-talets predikosjuka
Master-uppsats, Södertörns högskola/IdéhistoriaSammanfattning : Denna undersökning behandlar den småländska predikosjukan, vilken uppkom och spreds bland den småländska allmogen år 1841-1843. Av de uppskattningsvis flera hundra fall som behandlades av läkarkåren bestod den övervägande majoriteten av kvinnor. LÄS MER
2. Are We Better off Alone? A Qualitative Study on Which Ways Digitalization has Impacted the Disintermediation in the Vehicle Industry
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : The paradigm shift in the vehicle industry, partly caused by digitalization and the conversion to electric alternatives, has pressured traditional manufacturers to reconsider pre-existing practices and distribution methods to align with market developments. By investigating digitalization's impact on disintermediation in the vehicle industry, and which considerations a firm should make when contemplating disintermediation, the purpose of the study is to provide a model proposition, suitable to use when considering disintermediation and integration of value-creating activities into the firm. LÄS MER
3. Differentiering inom en växande marknad : En fallstudie om Vainu
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Denna studie förklarar hur differentiering kan uppnås genom att tillämpa Blue Ocean strategin och om strategin är hållbar i praktiken. Företaget som valts för denna fallstudie är Vainu. LÄS MER
4. "Tittar du fortfarande?" : En studie om strategisk anpassning för svenska traditionella tv-bolag mot bakgrund av SVOD-tjänsternas inträde på den svenska tv-marknaden.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den teknologiska utvecklingen öppnar möjligheter att utnyttja teknologi för att skapa konkurrensfördelar. Traditionella aktörer ställs inför utmaningar vid anpassning mot ny teknologi. Den här studiens syfte var att undersöka hur teknologisk utveckling har påverkat traditionella aktörers marknadsstrategier. LÄS MER
5. Att vara eller inte vara ett trädkramarvarumärke, det är frågan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Att vara eller inte vara ett trädkramarvarumärke, det är frågan. - En kvalitativ studie om hur CSR påverkar varumärkeskapital i outdoor fashion-branschen. LÄS MER