Sökning: "Strategisk analys"

Visar resultat 11 - 15 av 412 uppsatser innehållade orden Strategisk analys.

  1. 11. Från avfall till resurs : Hinder och möjligheter för uppskalning av cirkulära affärsmodeller i klädindustrin

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johanna Dyrke; Jennica Hedman; [2023]
    Nyckelord :Circular business model; resource management; clothing industry; scalability; Cirkulär affärsmodell; resurshantering; klädindustrin; skalbarhet;

    Sammanfattning : Titel: Från avfall till resurs: Hinder och möjligheter för uppskalning av cirkulära affärsmodeller i klädindustrin Bakgrund: Dagens resursutnyttjande är inte hållbart och det ökade fokuset kring cirkulära lösningar uppmanar till både behov och intresse för förändring. Dessa anpassningar handlar bland annat om att övergå från en linjär till en cirkulär affärsmodell för att göra bättre nyttjande våra resurser. LÄS MER

  2. 12. Krisen utifrån konsumenternas ögon - En kvalitativ fallstudie om tolkningen av en kris på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julin Davenius; Lovisa Eles; [2023]
    Nyckelord :kriskommunikation; TikTok; konsumentperspektiv; den retoriska arenan; Framing; tolkning; strategisk kommunikation crisis communication; consumer perspective; the rhetorical arena; strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap till forskningsfältet kriskommunikation genom att anamma ett konsumentperspektiv och undersöka hur användare på TikTok kommunicerar om- och tolkar en kris samt de förutsättningar som funnits externt och internt för användarnas kriskommunikation. Konsumentperspektivet syftar till att bidra med förståelse kring hur organisationers kriskommunikation kan anpassas därefter för att bli effektiv. LÄS MER

  3. 13. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  4. 14. När länder blir varumärken och politiker marknadsförare En kvalitativ analys av den svenska regeringens publicering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Hansson; Eléonor Johansson; [2023]
    Nyckelord :Public diplomacy; nation branding; nation branding identity; diplomatic listening; reputation management; cooperate; signals; social media; Offentlig diplomati; nationsvarumärkning; nationsvarumärkesidentitet; diplomatiskt lyssnande; nationsrykteshantering; samarbeta; signaler; sociala medier.; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to contribute to the research field of public diplomacy and nation branding on social media. The study examines how Swedish government representatives communicated nation branding, reputation management and public diplomacy. LÄS MER

  5. 15. Sustainability and Customer Values as Part of Strategic Marketing : A Focus Group Study Exploring What Customers Value in a Sustainable FMCG Product

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Matilda Schill; Ebba Flykt; [2023]
    Nyckelord :sustainability; FMCG products; customer values; behaviors; marketing; hållbarhet; “FMCG”-produkter; kundvärderingar; beteenden; marknadsföring;

    Sammanfattning : This is a focus group study to explore the marketing process for a start-up company about to develop and launch a sustainable razor. In this process, understanding what the customers value in a sustainable product for daily use, such as razors, and how to apply this in the marketing process is of great importance. LÄS MER