Sökning: "Strategisk kommunikation i media"

Visar resultat 1 - 5 av 183 uppsatser innehållade orden Strategisk kommunikation i media.

  1. 1. Kändisfabriken Paradise Hotel - En kvalitativ innehållsanalys av roller, genus och personal branding

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Axel Börjesson; Bianca Rior; [2019]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; personal branding; rollteori; genus; könsstereotyper; sociala medier; Paradise Hotel; Instagram.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Paradise Hotel (PH) är Sveriges största och mest populära reality-tv-program, men även kanske Sveriges största kändisfabrik; unga svenskar söker sig nämligen till programmet i hopp om att lansera ett sociala medie-baserat kändisskap. Till att börja med grundar sig PH i heteronormativitet och har ofta blivit kritiserat för förlegade könsroller, därför utgår denna studie från att undersöka de könsstereotypiska skillnader som råder mellan en manlig respektive kvinnlig roll. LÄS MER

  2. 2. Hälften mjölk, hälften fail? En fallstudie om Arlas produktlansering av en Laktosfri Mjölk- och Havredryck

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Viveka Gezelius; Ellinor Nilsdotter; [2019]
    Nyckelord :varumärkesförlängning; utvärdering; attityd; trend; varumärkesvärde; produktkategori; perceptuell passform; positionering; målgruppsanalys; djurhållning; miljö; hälsa; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hälften mjölk, hälften fail? Fallstudien syftar till att undersöka vilka attityder som går att urskilja gentemot Arlas varumärkesförlängning av sin Laktosfria Mjölk- och Havredryck samt vilka faktorer som påverkar formandet av dessa attityder. Detta för att få en förståelse för hur en varumärkesförlängning utifrån ett konsumentperspektiv kan påverka modervarumärkets varumärkesvärde. LÄS MER

  3. 3. I ögat av en firestorm- en netnografisk studie om svenska parakrisers dynamik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Dovander; Lovisa Bergström; [2019]
    Nyckelord :strategic communication; crisis communication; public relations; paracrisis; firestorm; social media; crisis management; moral cultures; victimhood culture; strategisk kommunikation; kriskommunikation; parakris; sociala medier; krishantering; moralkulturer; offerkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Sweden, we increasingly face headlines where organizations are accused of inappropriate statements, offending ads and unethical actions. These firestorms, which emerge without any warnings, cause major challenges for organizations’ marketing communication. LÄS MER

  4. 4. När isomorfismen kom till stan: En kritisk diskursanalys av Helsingborgs stads hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Martina Hellman; Kajsa Andersson; [2019]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; neoinstitutionell teori; legitimitet; isomorfism; kritisk diskursanalys; aspirerande kommunikation; hållbarhet; strategic communication; neo-institutional theory; legitimacy; isomorphism; critical discourse analysis; aspirational talk; sustainability; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to increase the knowledge of how communicative standardisation between institutions upholds established notions about sustainable development in society. With a social constructionist approach, we analyse how sustainability discourses are constructed within the Agenda 2030, and if these discourses are reproduced in the sustainability communication of the city of Helsingborg. LÄS MER

  5. 5. EU-valet 2019: Val, valdeltagande & Valmyndigheten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Malmgren; Beatrice Backman; [2019]
    Nyckelord :Political communication; youth political participation; medialogic; political logic; social media; EU-elections Politiskt kommunikation; ungdomars politiska deltagande; medielogiken; politiska logiken; sociala medier; EU-val; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka det relativt låga valdeltagandet till europaparlamentsvalen i Sverige. Fokus har legat på väljargruppen ungdomar i åldern 18–30 samt på den delvis ansvariga myndigheten att utlysa valet; Valmyndigheten. LÄS MER