Sökning: "Strategisk konsensus"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden Strategisk konsensus.

  1. 11. Varför informellt samarbete? : En fallstudie av det mellankommunala samarbetet 4M

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Philip Rivander; [2020]
    Nyckelord :soft space; governance; rescaling; strategisk planering; mellankommunal samverkan; 4M;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker ett fall av informellt samarbete vid namn 4M som uppstått på mellankommunal planeringsnivå mellan fyra kommuner: Enköping, Eskilstuna, Strängnäs och Västerås. Studien har undersökt orsaker till varför informellt samarbete uppkommer och hur informellt samarbete förhåller sig till lagstadgad formell planering. LÄS MER

  2. 12. Politik under personliga omständigheter: En kvalitativ studie av narrativen i partiledaren Ebba Buschs videobloggar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Lisa-Mari Gardelius; Joacim Börjesson; [2020]
    Nyckelord :personalisering; politisk kommunikation; personliga berättelser; politiska berättelser; socialsemiotik; narrativ analys; sociala medier; videoblogg; personalization; political communication; personal narratives; political narratives; social semiotic; narrative analysis; social media; video blogs; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines the personalization of politics and aims to investigate how personal and political narratives are constructed and related to each other on a politician's own communication channel. Previous research has tended to disregard these channels and mainly focused on personalization from a news media perspective. LÄS MER

  3. 13. The spark of a paracrisis

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Benjamin Teir; Melica Flygelholm; [2019]
    Nyckelord :paracrisis; new social movements; discourse; Arla; social media; strategic communication; framing; image repair theory; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis written within the field of strategic communication and digital media, aims to understand how discourse constructs the paracrisis prevailing on the dairy corporation Arla's Instagram account. A social constructivist perspective to reality and a hermeneutic approach to meaning has been the frame of reference for this study. LÄS MER

  4. 14. Informationens effekt i moraliska dilemman : Effekterna mängden tillgänglig information har på spelares beslut i prohibition dilemman

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anton Pethrus; [2017]
    Nyckelord :moral dilemmas; information; ethics; morality; decision process; moraliska dilemman; information; etik; moral; beslutsprocess;

    Sammanfattning : Detta arbete redogör för effekterna tillgången eller avsaknaden av omfattande karaktärsinformation samt information om beslutens direkta konsekvenser har på spelarens beslutsprocess i narrativa prohibition dilemman. Då det finns avsaknad av konsensus om dess effekter i ämnesområdet och en frånvaro av objektiva studier för att undersöka de aktuella ståndpunkterna, är studien nödvändig för att förbättra kunskapen inom området och för att generera objektiva resultat av dess effekter på spelare. LÄS MER

  5. 15. Hållbarhet och lönsamhet : Förhållandena mellan CSP och CFP i en svensk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Maja Bergquist; Malin Tafvelin; [2016]
    Nyckelord :Corporate Social Performance; CSP; Corporate Financial Performance; CFP; Corporate Social Responsibility; CSP and CFP relationship; CSR; Sustainability; ROE; ROA; Stock return; Profitability; KLD; DJSI; Stakeholder Theory; Resource Based View; Trade-off Theory; Managerial Opportunism; Slack Resources;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har ansvarfullt företagande (CSR) varit ett ämne som erhållit allt mer fokus inom forskning och således även för företag och samhället i stort. CSR är ett ämne som är högst aktuellt då globalisering är ett faktum och medför att de företag som är verksamma idag bär ett globalt ansvar, då dessa är stora aktörer i en värld som kantas av ekonomiska kriser, miljöproblem och humanitär försummelse. LÄS MER