Sökning: "Strategiska allianser"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden Strategiska allianser.

  1. 1. Bankernas förhållningssätt inom ett förändrat serviceekosystem : En kvalitativ studie om bankernas strategiska allians med FinTech-bolag inom ett förändrat serviceekosystem

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Viktor Jonasson; Oliver Knutsson; Anna Liljestrand; [2022]
    Nyckelord :FinTech; Strategic alliance; Business network; Co-creation; Service ecosystem; Coopetition; FinTech; Strategiska allianser; Affärsnätverk; Samskapande; Serviceekosystem; Coopetition;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur kan traditionella banker etablera strategiska allianser med FinTech-bolag i ett förändrat serviceekosystem? Hur kan traditionella banker med hjälp av coopetition med FinTech-bolag skapa värde till slutanvändare? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur svenska banker följer med i den digitala samhällsutvecklingen i och med ett förändrat serviceekosystem genom att etablera strategiska allianser med FinTech-bolag, som kan leda till utveckling av innovativa lösningar. Detta för att möta kundernas förändrade kravbild om bankernas tjänster. LÄS MER

  2. 2. Finansiell innovation och den traditionella banken : En kvalitativ studie om bankers strategiska allianser med fintech-bolag

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Johanna Hermansson; Emma Idsäter; [2020]
    Nyckelord :Fintech; Bank; Strategic Alliances; Collaboration; Operational Risk; Financial Services; Fintech; Bank; Strategiska allianser; Samarbete; Operativ risk; Finansiella tjänster;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen har lett till förändrade förutsättningar för finansmarknaden och finansiella tjänster som Swish och Bank-ID är idag väletablerade och används av miljontals svenskar. I takt med utökad innovation har fintech-bolagen vuxit fram, vilka sträcker sig från mindre start-ups till framgångsrika aktörer som Klarna. LÄS MER

  3. 3. Strategic Alliance Formation in a Dynamic Environment : A Business Ecosystem perspective applied to Strategic Alliances in the Online Media Industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Alexander Fahnehjelm; Thomander Isabel; [2020]
    Nyckelord :Strategic Alliances; Business Ecosystem; Online Media Industry; Partner Selection Framework; Dynamic Alliance Forms; Strategiska allianser; Affärsekosystem; Digitala medieindutrin; Ramverk alliandpartner; Dynamiska alliansformer;

    Sammanfattning : The online media industry has undergone changes during the last decades. Driven by technology advancements, there has been an increasing number of actors that can enhance the value of service in the media industry. LÄS MER

  4. 4. Assessing partnerships to reach customers in water-stressed regions

    Magister-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Ángela Cristina Monroy García; Skrollan Madita Schwarz; [2019]
    Nyckelord :Partnerships; strategic alliances; joint ventures; co-opetition; buyer-supplier; Business model; challenges; assets; activities; water-stressed regions; SME; start-ups; Partnerskap; strategiska allianser; samriskföretag; samverkan; köpare-leverantör; affärsmodell; utmaningar; tillgångar; aktiviteter; vattenstressade regioner; små och medelstora företag; startups.;

    Sammanfattning : Water has been classified as an increasingly stress resource, according to the last World Water Development Report. Concerns about clean drinking water and water sanitation are also focal points of the Sustainable Development Goals (SDGs). LÄS MER

  5. 5. Ledarskapets roll i strategiska allianser : En kvalitativ branschöverskridande studie på sex företag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Rebecka Ilvonen; Mikaela Ylönen; [2018]
    Nyckelord :Strategiska allianser; ledarskap; framgångsfaktorer; förtroende; ömsesidigt beroende; kommunikation; konflikthantering;

    Sammanfattning : In order for companies to be able to reach the global market more easily and to meet customers’ expectations, strategic alliances have increased. Strategic alliances form when two or more companies decide to cooperate to reach a higher strategic purpose, which they cannot do individually. LÄS MER