Sökning: "Strategiska allianser"
Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade orden Strategiska allianser.
21. Hvordan påvirkes oljeselskapene i Norge av et biodrivstoffkrav? En casestudie av AS Norske Shell
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : På bakgrunn av EUs biodrivstoffdirektiv kommer norske myndigheter til å fremme et krav om at en viss andel av oljeselskapenes omsetning kommer fra biodrivstoff. Oljeselskapene står nå fremfor en stor forandring med å måtte tilpasse seg et kommende krav fra norske myndigheter. LÄS MER
22. Vilka effekter har strategiska flygallianser på flygbolag? : En fallstudie av SAS
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Flygbranschen är en bransch som är mycket känslig för omvärldsfaktorer. De senaste årens konjunkturnedgång, terrorattentat, epidemier, höga oljepriser samt rådande konkurrenstryck har resulterat i stora lönsamhetsproblem för många flygbolag. LÄS MER
23. SMÅORTSHOTELL - En undersökning om imageskapande.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Problem: Småortshotell har andra förutsättningar än storstadshotell för att kunna överleva. Det gäller både distansen till samt utbudsnivån i hotellen. Den geografiska placeringen gör att resenärer inte passerar dem utan gästerna kommer till småortshotellen för att uppleva deras utbud. LÄS MER
24. ITAB Shop Concept AB : Risker vid förändring i försörjningskedjan
Magister-uppsats, Internationella HandelshögskolanSammanfattning : Strategiska allianser eller förvärv är idag ett populärt sätt för företag att öka sina marknadsandelar och säkra den framtida utvecklingen för företagen. Detta är dock ingen enkel lösning och många strategiska allianser och förvärv misslyckas. LÄS MER
25. STRATEGIER FÖR PREMARKET COMPETITION, EN STUDIE OM STANDARDKRIGET FÖR OPERATIVSYSTEM FÖR MOBILTELEFONER
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad förståelse för hur företag agerar i en premarket competition situation genom att identifiera de strategier företag använder sig av. Detta ska ske genom att undersöka det pågående standardkrig som utspelas mellan operativsystem för mobiltelefoner på mobiltelefonmarknaden. LÄS MER