Sökning: "Strategiskt CSR-arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Strategiskt CSR-arbete.

  1. 1. CSR-arbetet i praktiken : En kvalitativ studie som undersöker hur tre stora detaljhandelsföretag arbetar med CSR

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Daban Jaff; Abel Tsegay; [2022]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; sustainability; sustainability report; practice; Corporate Social Responsibility; hållbarhet; hållbarhetsrapport; praktiken;

    Sammanfattning : Bidragandet till en hållbar utveckling är en väsentlig faktor som ständigt är under förändring och utveckling. Numera inkluderas konceptet Corporate Social Responsibility (CSR) i förhållande till att uppnå legitimitet men även för att samhället kräver det. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning : - En kvalitativ studie om hur företag inom bilindustrin legitimerar negativ information i hållbarhetsredovisningen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alexander Barhado; Daniel Ibraheem; [2021]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy; negative information; CSR; Hållbarhetsredovisning; legitimitet; negativ information; CSR;

    Sammanfattning : Background and problem: Sustainabilty reporting is about companies reporting their work on economic, social and environmental aspects. An industry that is under great pressure on a number of sustainability issues is the automotive industry. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsarbete i bygg- och fastighetsbranschen : Hur kan hållbarhetsarbete skapa konkurrensfördelar? – En jämförande studie mellan business-to-business och business-to-consumer företag.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellinor Sjöblom; Emelie Säw; [2021]
    Nyckelord :Hållbarhetsarbete; Corporate Social Responsibility CSR ; Konkurrensfördelar; Strategiskt CSR-arbete; Business-to-Business B2B ; Business-to-Consumer B2C ;

    Sammanfattning : Det är inte bara lagkrav som blir striktare gällande företags hållbarhetsarbete utan även intressenters förväntningar. Business-to-business och business-to-consumer företag har skilda intressenter och således förväntningar som påverkar deras hållbarhetsarbete. LÄS MER

  4. 4. IT för hållbart samhälle : Drivkrafter till strategisk Corporate Social Responsibility hos IT-företag i Sverige

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maja Brädefors; Therése Kihlman; [2020]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; strategic CSR; communication; drivers; IT companies; sustainability; Neo-institutionalism; Corporate Social Responsibility; CSR; CSR-strategi; kommunikation; drivkrafter; IT-företag; hållbarhet; nyinstitutionalism;

    Sammanfattning : Vikten av strategisk Corporate Social Responsibility (CSR) har ökat under de senaste åren då intressenter ställer krav på företag att agera ansvarsfullt gentemot samhället. För att möta dessa krav är en fungerande CSR-strategi en nödvändighet, och för att företag på lång sikt ska kunna få ökat förtroende hos sina intressenter är kommunikationen av CSR-arbetet en angelägenhet. LÄS MER

  5. 5. Att vara eller inte vara ett trädkramarvarumärke, det är frågan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lova Sild Löhman; Martina Hörwing; Sofia Leine; [2019]
    Nyckelord :CSR; creating shared value; CSR-strategy; brand equity; the outdoor fashion industry; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Att vara eller inte vara ett trädkramarvarumärke, det är frågan. - En kvalitativ studie om hur CSR påverkar varumärkeskapital i outdoor fashion-branschen. LÄS MER