Sökning: "Strategispel"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Strategispel.
1. Imperialism i Europa Universalis IV och Civilization V
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Historiska strategispel som Europa Universalis IV och Civilization V försöker på olika sätt representera historia samtidigt som de försöker skapa engagerande spel. I följande studie jämförs historierepresentationen med fokus på spelmekaniker som representerar imperialism. LÄS MER
2. Teknologiträdgård : Hur påverkar Teknologiträdets struktur spelupplevelsen?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Teknologiträd är en mekanik och gränssnitt som används främst inom strategispel. Den visar den teknologiska utvecklingen i spelvärlden och låter spelaren göra strategiska val om i vilken ordning de vill utveckla olika teknologier. Denna studie handlar om olika strukturer på teknologiträd och hur de påverkar spelupplevelsen. LÄS MER
3. Grand Strategy Games and Economies : The Effect of Complexity on Gameplay
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesignSammanfattning : This bachelor’s thesis’s purpose was to determine how the complexity of economic systems invideo games affect the gameplay of said video games, Victoria II (Paradox Interactive AB,2010) and Civilization V (Take-Two Interactive Software, Inc, 2010). This was done by askingthe research question: “How does the complexity of economic systems in grand strategygames affect gameplay?“. LÄS MER
4. Hybrid Rendering in 3D Map-Based Grand Strategy Games
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Ray tracing comes together with a tremendous computational cost [1]. Therefore, Keller et al., expressed that possible cost reduction appears when a hybrid rendering pipeline is implemented by combining rasterization and ray tracing, which have already been introduced to the film and game industries. LÄS MER
5. Monte-Carlo Tree Search for Fox Game
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This report explores if Monte-Carlo Tree Search (MCTS) can perform well in Fox Game, a classic Scandinavian strategy game. MCTS is implemented using a cutoff in the simulation phase. The game state is then evaluated using a heuristic function that is formulated using theoretical arguments from its chess counterpart. LÄS MER