Sökning: "Strategispel"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Strategispel.

  1. 1. Imperialism i Europa Universalis IV och Civilization V

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Rahmberg; Felix Sandegren; [2023]
    Nyckelord :Imperialism; Civilization; Europa Universalis; Historical game-studies;

    Sammanfattning : Historiska strategispel som Europa Universalis IV och Civilization V försöker på olika sätt representera historia samtidigt som de försöker skapa engagerande spel. I följande studie jämförs historierepresentationen med fokus på spelmekaniker som representerar imperialism. LÄS MER

  2. 2. Teknologiträdgård : Hur påverkar Teknologiträdets struktur spelupplevelsen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Edvin Skogsholm Sanne; [2022]
    Nyckelord :Strategispel; teknologiträd; slump; 4X; city builder;

    Sammanfattning : Teknologiträd är en mekanik och gränssnitt som används främst inom strategispel. Den visar den teknologiska utvecklingen i spelvärlden och låter spelaren göra strategiska val om i vilken ordning de vill utveckla olika teknologier. Denna studie handlar om olika strukturer på teknologiträd och hur de påverkar spelupplevelsen. LÄS MER

  3. 3. Grand Strategy Games and Economies : The Effect of Complexity on Gameplay

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Mikhail Nevill; Ludvig Sahlén; [2022]
    Nyckelord :Civilization V; Game Economy; Grand Strategy Games; System Design; Victoria II; Civilization V; Grand Strategispel; Spelekonomi; Systemdesign; Victoria II;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis’s purpose was to determine how the complexity of economic systems invideo games affect the gameplay of said video games, Victoria II (Paradox Interactive AB,2010) and Civilization V (Take-Two Interactive Software, Inc, 2010). This was done by askingthe research question: “How does the complexity of economic systems in grand strategygames affect gameplay?“. LÄS MER

  4. 4. Hybrid Rendering in 3D Map-Based Grand Strategy Games

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kajsa Buckard; [2022]
    Nyckelord :Computer graphis; ray tracing; rasterization; strategy games; Datorgrafik; strålspårning; rastrering; strategispel;

    Sammanfattning : Ray tracing comes together with a tremendous computational cost [1]. Therefore, Keller et al., expressed that possible cost reduction appears when a hybrid rendering pipeline is implemented by combining rasterization and ray tracing, which have already been introduced to the film and game industries. LÄS MER

  5. 5. Monte-Carlo Tree Search for Fox Game

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anton Janshagen; Olof Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Monte-Carlo Tree Search; Artificial Intelligence; Fox Game; Cutoff; Heuristic Function;

    Sammanfattning : This report explores if Monte-Carlo Tree Search (MCTS) can perform well in Fox Game, a classic Scandinavian strategy game. MCTS is implemented using a cutoff in the simulation phase. The game state is then evaluated using a heuristic function that is formulated using theoretical arguments from its chess counterpart. LÄS MER