Sökning: "Strukturerad kommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 352 uppsatser innehållade orden Strukturerad kommunikation.
1. NÄR ETT BARN DÖR. Sjuksköterskans erfarenheter av att ge palliativ vård till barn.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: 600 barn dör i Sverige varje år. Vid palliativ vård av barn är det viktigt att arbeta familjecentrerat samt att som sjuksköterska hantera egna känslor. Tidigare forskning har visat på etisk stress, brist på utbildning samt komplexitet i att kommunicera med barnen och anhöriga. LÄS MER
2. VUXNA PATIENTERS UPPLEVELSE AV INITIALT OMHÄNDERTAGANDE PÅ AKUTMOTTAGNINGEN. En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Akutmottagningen är en miljö med stark medicinsk prägel där arbetet utgörs av medicinska kontroller och åtgärder vid det initiala omhändertagandet. Det medicinska fokuset har gjort att patienternas behov av psykosocial omvårdnad faller i glömska. LÄS MER
3. HUR PATIENTERS LIVSKVALITÉ PÅVERKAS AV HUMANT PAPILLOMVIRUS MED GENITAL TROPISM. En litteraturstudie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka hur patienters livskvalitet påverkas av att vara bärare av humant papillomvirus med genital tropism. Bakgrund: Humant papillomvirus (HPV) är en av världens högst förekommande sexuellt överförbara sjukdomar och cirka 80% av befolkningen blir smittade vid något tillfälle i sitt liv. LÄS MER
4. Sjuksköterskors upplevelse av transkulturell omvårdnad i vården : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Med transkulturell omvårdnad och globaliseringen av hälso- och sjukvård så är sjuksköterskor utmanade till att lära sig om andra kulturer lokalt och världsomfattande. En utveckling av utbildningen inom transkulturell omvårdnad där sjuksköterskor identifierar en transkulturell interaktion där gemensam kultur inte delas med patienten är därför behövlig. LÄS MER
5. Rasten - en transportsträcka, ren avkoppling eller pedagogisk verksamhet?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare i fritidshem ser på rastverksamhet och om rasten eventuellt kan bidra till att eleverna utvecklar sociala relationer och socialt lärande. Vi har i vårt arbete utgått ifrån det situerade perspektivet samt barndomssociologin som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER