Sökning: "Strukturerat textsamtal"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Strukturerat textsamtal.

  1. 1. Den muntliga interaktionens betydelse för elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ina Frank; [2022]
    Nyckelord :Gemensam läsning; textsamtal; textrörlighet; muntlig interaktion; läsutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare i F-3 resonerar om den muntliga interaktionens betydelse för elevers läsutveckling samt på vilka sätt lärarna använder sig av det muntliga i läsundervisningen. Studien grundar sig i teori som ser läsning som något som utvecklas i en meningsfull och social kontext. LÄS MER

  2. 2. Ett samtal för alla : En systematisk litteraturstudie om hur introverta elever kan inkluderas i samtal om litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Degiorgi; Mikaela Jonsson Rathjen; [2022]
    Nyckelord :introverted pupils; quiet pupils; silent pupils; literature talk; classroom talk; teaching; inclusion; primary school; elementary school; introverta elever; tystlåtna elever; litteratursamtal; klassrumssamtal; undervisning; inkludering; grundskola;

    Sammanfattning : Föreliggande systematiska litteraturstudie presenterar tidigare forskning om litteratursamtal och introverta elever. Syftet är att undersöka hur lärare kan genomföra litteratursamtal med introverta elever. Studien inkluderar 14 publikationer där doktorsavhandlingar, vetenskapliga artiklar och facklitteratur ingår. LÄS MER

  3. 3. Att läsa och förstå : En kvalitativ studie som fokuserar på hur fem lärare beskriver sin läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Axel Fast; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension; reading; reading comprehension strategies; development of reading comprehension; Läsförståelse; läsning; läsförståelsestrategier; utveckling av läsförståelse;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur fem lärare beskriver sin läsförståelseundervisning. Sveriges resultat i PISA (2015) visar att läsförståelsen går att utveckla. För att öka PISA-resultaten krävs det att svenska lärares kompetens inom läsförståelse stärks. LÄS MER

  4. 4. Textsamtal – ett sätt att höja kvaliteten i läsandet : En kvalitativ studie om hur läsförståelsen utvecklas genom textsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Asami Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Strukturerat textsamtal; läsförståelse; EPA; sociokulturellt perspektiv; lärare; intervju;

    Sammanfattning : I de senaste PISA- och PIRLS-undersökningar har det visat sig att Sveriges resultat i läsförståelse sjunkit i jämförelse med andra europeiska länder. Lärare i PIRLS-undersökningarna hävdar att det inte ges tillräckligt med utrymme för att samtala om texter. LÄS MER

  5. 5. Hur fyra lärare arbetar med textsamtal i årskurs 4-6 : En studie om hur fyra lärare arbetar med textsamtal i syfte att bearbeta en text, samt vilka förmågor som kan utvecklas hos eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Carina Askemur; [2015]
    Nyckelord :Svenskundervisning; högläsning; läsförståelse; strukturerat textsamtal;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur fyra lärare i grundskolan årskurs 4-6 arbetar med textsamtal i svenskundervisningen. Syftet var också att lyfta fram de förmågor som elever kan utveckla vid textsamtal samt pedagogens betydelse för textsamtalets genomförande. Utifrån syftet har följande frågeställningar formulerats. LÄS MER