Sökning: "Strukturkvalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Strukturkvalitet.

  1. 1. Strukturkvalitet i fritidshemmet : En kombinerad metodstudie om personalens syn på kvalitet i fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marcus Leander; Edvin Frisk; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur personal inom fritidshemmet förståroch arbetar med strukturkvalitet. Studien var en kombinerad metodstudie sominnefattar en kvantitativ enkätundersökning samt en kvalitativ intervjustudiesom genomfördes på tre olika skolors fritidshem med personal som arbetarinom fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Ramfaktorer som främjar eller hämmar undervisningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares upplevelser av sina förutsättningar att bedriva en pedagogisk verksamhet av god kvalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therése Larsson; Elin Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; förskolläraruppdraget; förutsättningar; planerings- och reflektionstid; ramfaktorer; ramfaktorteorin; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund/problem: Det framgår i diskussioner om förskolläraryrket att det finns en obalans mellan förskollärares ökade krav och deras förutsättningar. Detta bidrar till hög arbetsbelastning som leder till ökad sjukfrånvaro och psykisk ohälsa bland förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Det viktiga uppdraget : En kvalitativ studie om pedagogers syn på kvalitetsuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Olivia Faily; [2021]
    Nyckelord :Quality in Preschool; Children s learning; Educators view; Comfort; Attachment; Förskolans kvalitet; Barns lärande; Pedagogers syn; Trygghet; Anknytning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and report preschool teachers’ views on the quality assignment and what the preschool teachers consider to be high and low quality in preschool. The study was conducted with two group interviews at two different preschools where three preschool teachers participated in each group interview. LÄS MER

  4. 4. Pedagoger om kollegialt lärande : för en mer likvärdig förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jaana Gullsten; [2020]
    Nyckelord :Expert; Handledning; Skolutveckling; Strukturkvalitet; Processkvalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka och analysera de förutsättningar som funnits för att uppnå en mer likvärdig förskola genom ett kollegialt lärande och även specialpedagogens roll i det kollegiala lärandet har undersökts. I en kvalitativ intervjustudie intervjuades därför fyra pedagoger och en specialpedagog så att de kunde ge sin syn på studiens problemområde. LÄS MER

  5. 5. Våra olikheter är en förutsättning för att skapa en likvärdighet : En kvalitativ studie om begreppet likvärdighet utifrån förskollärares och en biträdande rektors perspektiv

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tove Vallenius; Emelina Haglund; [2020]
    Nyckelord :Preschool education; equality; structural quality; process quality; preschool teacher; principal; Förskola; utbildning; likvärdig; strukturkvalitet; processkvalitet; förskollärare; biträdande rektor;

    Sammanfattning : In July 2019, the preschool received a new curriculum that emphasizes that the education in the preschool should be equivalent regardless of where in the country it is organized. Our purpose with this study was to see how an assistant principal and four preschool teachers conceive of and lead the work with this concept of equality in preschool. LÄS MER