Sökning: "Studenter som konsumenter"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden Studenter som konsumenter.

  1. 1. Studenters bakomliggande faktorer gällande konsumtion av hållbara livsmedel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alva Wassholm; Frida Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :Hållbara livsmedel; hållbar utveckling; hållbar konsumtion; bakomliggande faktorer; studenter; Theory of planned behaviour; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det är bevisat att en stor del av hushållens utsläpp är från matkonsumtionen och därmed grundas denna studie i ett samhällsproblem om hur matkonsumtionens skada på planeten kan minskas. Tidigare forskning har genom kvantitativa metoder identifierat motiv till eller från konsumtion av hållbara livsmedel men det saknas forskning för vad som ligger bakom dessa motiv. LÄS MER

  2. 2. The effect of navigability on e-commerce for students

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Wilma Petersson; Anna Kärrlander; Erik Bertilsson; Erik Hjalmarsson; Lukas Floberg; Martin Stenström; Per Melin; Viktor Valfridsson; [2023]
    Nyckelord :navigability; navigation; second-hand; web-shop;

    Sammanfattning : The consumer trend towards sustainable purchasing habits online has increased due to the environmental impact of the clothing industry. While second-hand shopping is a popular option, it is often avoided due to the perceived inconvenience. LÄS MER

  3. 3. Det nya vita giftet : Ett för- och eftermätningsexperiment för att studera budskapsstrategiers effekt på attityder till vitt snus och intentioner att konsumera produkten

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ivar Eriksson; Josefine Leth-Helge; [2023]
    Nyckelord :risk communication; message appeal; fear appeal; social appeal; influencer; tobacco-free snus; riskkommunikation; budskapsstrategi; fear appeal; social appeal; influencer; vitt snus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur effektivt budskapsstrategier kan tillämpas i det moderna medielandskapets förutsättningar för att få människor att inte vilja konsumera hälsofarliga produkter. Ett för-och eftermätningsexperiment genomfördes för att testa effekterna av budskapsstrategierna fear appeal respektive social appeal med en influencer som avsändare, på deltagarnas attityder till vitt snus och (beroende på om de var aktiva konsumenter eller inte) intentioner att sluta konsumera vitt snus eller intentioner till att testa vitt snus. LÄS MER

  4. 4. Influencers i marknadsföring : En kvantitativ studie om influencers påverkan på konsumenters köpintention

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Felix Idevall; Alan Naib; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sociala medier har idag en enorm påverkan på konsumenter på grund av digitaliseringens framfart. En bidragande kraft till konsumtion via sociala medier är fenomenet influencers. LÄS MER

  5. 5. Tillit vid onlineshopping

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Amadeus Eskengren; Isabella Viksten; [2022]
    Nyckelord :Tillit; e-handel; m-handel; smartphone; dator.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som bidrar till att konsumenter känner tillit till sina enheter vid onlineshopping. Studien avgränsas till datorer och smartphones, och den undersöker även om det finns medietekniska lösningar för att öka tilliten till enheterna. LÄS MER