Sökning: "Studie- och yrkesvägledningen"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden Studie- och yrkesvägledningen.

  1. 1. Elevers känsla av sammanhang i gymnasievalsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Johan Karlsson; Adam Johansson; [2023]
    Nyckelord :gymnasievalet; elever; upplevelser; KASAM; DOTS;

    Sammanfattning : En erhållen gymnasieexamen minskar risken för arbetslöshet, därmed är det viktigt att elever fattar väl genomtänkta gymnasieval för att öka deras möjligheter att erhålla gymnasieexamen. Därmed är det intressant att undersöka elevers upplevelser av gymnasievalsprocessen och möjligheten att fatta väl genomtänkta gymnasieval. LÄS MER

  2. 2. Studie- och yrkesvägledarens arbete med att förebygga könstraditionella gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Janet Linderos; Maria Andersson; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieval; normkritik; skolledning; studie- och yrkesvägledning; traditionella könsmönster.;

    Sammanfattning : Forskning visar att normer och strukturer har stor påverkan på könsbundna studie- och yrkesval för elever inför gymnasievalet. Genom en kvalitativ metod har vi intervjuat sju studie- och yrkesvägledare på högstadiet, med syftet att undersöka vilka möjligheter och begränsningar de har i sitt arbete med att förbereda högstadieelever inför gymnasievalet. LÄS MER

  3. 3. Studie- och yrkesvägledningsuppdraget : Hela skolans eller ingens ansvar?

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ylva Olsdotter Drebold; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; svårbemästrade problem; läroplansteori;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i skolan brukar benämnas både som vid och snäv. Den vida bemärkelsen, som är i fokus i den här studien, innebär all verksamhet som bidrar till att eleverna får kunskap och färdigheter för att kunna göra val, som till exempel att utveckla sin självkännedom, lära sig om mer om arbetslivet och utbildningar eller att göra studiebesök. LÄS MER

  4. 4. Läroplanerna för gymnasiesärskolan och gymnasieskolan : Möjlighet eller hinder för likvärdig studie- och yrkesvägledning över tid?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Emelie Vallberg; Emma Thurén; [2023]
    Nyckelord :study and career guidance; curriculum; normalcy; discourse analysis; criptheory; studie- och yrkesvägledning; läroplan; normalitet; diskursanalys; cripteori;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur studie- och yrkesvägledning och normalitet, kopplat till olika grupper, framställs i läroplanerna, samt hur det kan påverka gruppernas likvärdiga möjligheter till studier och arbetsliv. En tidsseriestudie av läroplanerna för gymnasiesärskolan och gymnasieskolan mellan åren 1970-2013, gjordes utifrån en diskursanalytisk ansats, och resultatet analyserades utifrån en cripteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. UNGA SOM VARKEN ARBETAR ELLER STUDERAR : En kvalitativ studie av det kommunala aktivitetsansvaret utifrån studie- och yrkesvägledares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nicole Galvez; Sofie Lindberg; [2023]
    Nyckelord :motivation; ungdomar; studieavbrott; KAA;

    Sammanfattning : Alla kommuner har enligt skollagen ett aktivitetsansvar, vilket innebär att unga under 20 år som varken arbetar eller studerar ska erbjudas lämpliga individuella åtgärder. Detta kallas kommunala aktivitetsansvarets vars uppgift är att motivera individen till att börja eller återgå till skolan. LÄS MER