Sökning: "Studiecirkel"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Studiecirkel.
1. Tysta var de inte : En mikrohistorisk studie av diskussionsföreningen Tyst, 1890–1892.
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att genom ett mikrohistoriskt perspektiv undersöka diskussionsföreningen Tyst som grundades 1890 på Rödön i Jämtland. Varför föreningen startades, vilka frågor de diskuterade och om de diskussioner de förde kan säga oss något om den tidens aktuella händelser har varit de frågor som ställts till materialet. LÄS MER
2. Vad är inspiration och hur fungerar den? : En granskning av amatörskapares relationer till inspiration
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : What does inspiration mean to creative amateurs? Inspiration as a concept has been hard to define in information science terms. Several theories of information-seeking behavior have also been proposed to be applicable to inspiration-seeking, but have not seen empirical testing. LÄS MER
3. Hej, det är kommunen, vill du prata klimat? - En kvalitativ studie om klimatrådgivning inom befintlig kommunal energi- och klimatrådgivning
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : This study explores the opportunity of advancing climate focused projects within the Swedish energy and climate advising. Inspired by behavioural change and climate communication theory, a pilot project was developed where a climate advising service was tested and reviewed. LÄS MER
4. Kulturkompisar: En kulturanalytisk undersökning om ett kultur- och integrationsprojekt
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur projektet Kulturkompis konstrueras inom ramarna för integrationstänkande och kulturupplevelser. Både utifrån de deltagandes perspektiv och upplevelser men också utifrån verksamhetens interna syn och arbete. LÄS MER
5. Implementering av lågaffektivt bemötande som förhållningssätt : En analys av erfarenheter från svenska grundskolor
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Lågaffektivt bemötande är ett förhållningssätt som implementerats i många svenska skolor de senaste åren som en metod för att hantera konfliktsituationer och barn med problemskapande beteende. Under senaste året har det pågått en diskussion inom skolan och även i media om det kan vara så att förhållningssättet orsakar problem i skolmiljön istället för att komma tillrätta med dem. LÄS MER