Sökning: "Studiehandledningen på modersmålet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Studiehandledningen på modersmålet.

  1. 1. Studiehandledning som insats för nyanlända elever En intervjustudie om några pedagogers och studiehandledares upplevelse av studiehandledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Engström; Mimmi Olinder; [2020-01-16]
    Nyckelord :Studiehandledning; nyanlända; samverkan; utformning; stödinsats; organisation;

    Sammanfattning : Syfte: studiens syfte är att undersöka hur studiehandledning som insats för nyanlända elever ser ut på fyra högstadieskolor, enligt några pedagoger och studiehandledare som arbetar på skolorna. Teori: studiehandledning på modersmålet är en viktig insats för nyanlända elever i den ordinarie undervisningen, speciellt för högstadieelever. LÄS MER

  2. 2. STUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Thao Truong; [2020-01-07]
    Nyckelord :studiehandledning på modersmål; studiehandledare; nyanlända elever; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syfte Studien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanlända högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar: + På vilket sätt utgör studiehandledningen ett stöd i nyanlända högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling? + Vad har studiehandledningen för betydelse ur studiehandledarens perspektiv och ur ämneslärarens perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Högstadielärares upplevelser av studiehandledning på modersmål

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mikaela Kihlström; Lina Ebenfelt; [2020]
    Nyckelord :Direktplacering; förberedelseklass; nyanlända elever; studiehandledare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en förståelse för hur högstadielärare upplever att studiehandledning på modersmål bidrar till att nyanlända elever når kunskapsmålen i deras skolämnen. Studien avsåg att besvara två forskningsfrågor: Vilka möjligheter respektive svårigheter upplever högstadielärare vad avser studiehandledning på modersmålet? Hur upplever högstadielärare att denna studiehandledning bör bedrivas samt utvecklas för att främja nyanlända elevers kunskapsutveckling? Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer med nio högstadielärare i två kommuner. LÄS MER

  4. 4. Praktisk kunskap i studiehandledning på modersmålet : En vetenskaplig essä om att vara studiehandledare på modersmålet

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Olga Voropai; [2018]
    Nyckelord :Study support with a mother tongue teacher; practical knowledge; mother tongue; newly arrived pupils; multilingual; translanguaging; leadership; Studiehandledningen på modersmålet; praktisk kunskap; modersmål; nyanlända elever; flerspråkighet; translanguaging; ledarskap;

    Sammanfattning : The question that I would like to visualize, rethink and reassess is the relationship between the theoretical and practical knowledge in my profession. I work as a guidance counselor in the subject of mother tongue with newly arrived pupils. LÄS MER

  5. 5. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål som stöd för inlärning av svenska och andra ämnen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Dara Mustafa; Bahar Ibrahim; [2015-03-23]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; Studiehandledning; Tvåspråkighet; Modersmålslärare; Studiehandledare; Mångkulturell skola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien undersöker hur undervisning i modersmålet och studiehandledning på modersmålet underlättar inlärning av svenska språket samt huruvida goda modersmålskunskaper utgör ett stöd vid studier av andra skolämnen. Dessutom utreds vilka resurser pedagogerna ska använda i modersmålsundervisningen och studiehandledningen. LÄS MER