Sökning: "Studieresultat skillnad elever"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Studieresultat skillnad elever.

  1. 1. Gymnasieungdomars psykiska hälsa under covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om pandemins påverkan på gymnasieungdomars psykiska hälsa utifrån skolkurators upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sulaiman Zabihullah; Fardeen Ahmadi; [2022]
    Nyckelord :distansstudier; covid-19 pandemi; skolkurator; gymnasieungdom; psykisk hälsa och ohälsa; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utifrån skolkurators upplevelser om situationen för eleverna söka förståelse för vilken påverkan covid-19 pandemin har haft på gymnasieungdomars psykiska hälsa. I den här studien har det använts kvalitativa intervjuer för att undersöka och besvara studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Syskons inverkan på elevers studieresultat : Elevers attityd till svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexander M Wallin; Nathalie Lindholm; [2020]
    Nyckelord :Syskon; studieresultat; prestation; position;

    Sammanfattning : Inledning Elevers studieresultat är ett ämne som ofta förekommer i den allmänna diskursen om skolan. Detta är givetvis en komplex fråga med många faktorer. En av aspekterna som lyfts fram är familjens inverkan dock mer sällan diskuteras specifikt elevens syskon och vad de har för eventuell betydelse för studieresultatet. LÄS MER

  3. 3. Studieverkstaden och dess effekter : En studie om hur tio elever upplever sin studiesituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Anna-Maria Vojin; Gärdemalm Lena; [2020]
    Nyckelord :accessible learning environment; flexible resource room; zone of proximal development; studieverkstad; anpassning; flexenhet; mattehörna; särskilda undervisningsgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom enskilda intervjuer få kunskap om hur tio elever upplever den extra hjälp de får i form av studieverkstadens verksamhet på den skola som de går på. Hur beskriver elever att deras skolsituation påverkats (kunskapsmässigt och socialt) av deltagandet, vilka faktorer påverkar upplevelsen, och hur värderar de studieverkstaden gentemot vistelse i ordinarie klassrum respektive andra specialpedagogiska lösningar för de elever som tidigare haft sådana? Eftersom intervjuerna genomfördes på två olika skolor, en högstadie- och en gymnasieskola, som har olika upplägg på sina studieverkstäder, finns också en jämförande aspekt i arbetet. LÄS MER

  4. 4. Känsla av sammanhang : En studie om sambandet mellan studieresultat och känslan av sammanhang i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jenny Petrén; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolan är en komplex värld med många olika dimensioner och processer, en arena för kunskap och utbildning men också för fostran och danande av individer och ett samhälle. Med hjälp av sociologen Antonovskys forskning kring KASAM ”Känslan av sammanhang” belyser den här studien om elever med höga studieresultat också visar på ett högre KASAM än elever med lägre studieresultat samt om det går att se någon form av samband mellan dessa komponenter. LÄS MER

  5. 5. Vuxenstuderandes syn på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Karp; [2018]
    Nyckelord :Elever; matematik; studiemotivation; lärare; pedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : Elever som väljer att läsa upp sina betyg eller läsa matematikkurser på Komvux lyckas oftast med sina studier, till skillnad från när de försökte på gymnasiet. Syftet med denna studie är att ta reda på vad man som lärare kan göra för att få eleverna att lyckas på gymnasiet. LÄS MER