Sökning: "Studiero – En studie om lärares uppfattningar av studiero i klassrummet"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Studiero – En studie om lärares uppfattningar av studiero i klassrummet.
1. Trygghet och Studiero ur lärares perspektiv : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattningar om trygghet och studiero.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : En kvalitativ studie har utförts där syftet har varit att undersöka hur lärare i förskoleklass till årskurs 3 beskriver trygghet och studiero, vad som hindrar trygghet och studiero samt söka kunskap i hur lärare arbetar i undervisningen för att uppnå trygghet och studiero utifrån de samhällsorienterade ämnena. Detta för att delvis belysa vikten av dessa grundläggande faktorer i klassrummet samt även belysa hur arbetet sker för detta. LÄS MER
2. Prat, skratt och blickar : En studie om lärares arbete med att skapa och upprätthålla trygghet och studiero i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt några lärares uppfattningar om sitt arbete med att upprätthålla studiero och trygghet i klassrummet. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: ‘Vilka uppfattningar uttrycker de intervjuade lärarna om trygghet och studiero i klassrummet?’, ‘Vilka elevbeteenden anser lärarna stör tryggheten och studieron i klassrummet?’ samt ‘Vilka strategier använder sig lärarna av för att skapa studiero och trygghet i klassrummet?’. LÄS MER
3. Studiero – En studie om lärares uppfattningar av studiero i klassrumet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Studiens utgångspunkt har varit den mediala och politiska diskussion, som de senaste åren till stor del kommit att handla om möjligheten att tillförsäkrar elever studiero i svensk skola. Förutom detta har egna erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning (VFU) legat till grund. LÄS MER
4. Lärares ledarskap i klassrummet : Lärares ledarskap och dess inverkan på klassrumsklimatet och elevers studieresultat
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få fördjupad kunskap om lärares uppfattning om sitt ledarskap i klassrummet och vilken betydelse lärare anser att ledarskapet har för klassrumsklimatet/miljön och elevers studieresultat. Utifrån syftet med studien har jag tagit del av relevant litteratur och tidigare och aktuell forskning i ämnet samt fördjupat mig i generell systemteori och utvecklingsekologisk systemteori som fått utgöra grunden för uppsatsens teoretiska förankring. LÄS MER