Sökning: "Studying music"

Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser innehållade orden Studying music.

  1. 1. Det ikonografiska kapitalet : En analys av Heaven and Hell av YE

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Joel Folkesson; [2023]
    Nyckelord :Music video; Iconography; Fine art; Kanye West; Cultural capital;

    Sammanfattning : In this study I look at the music video Heaven and Hell by YE, formerly known as Kanye West. The video contains references to Christian religion and fine art. My aim with this essay has been to identify these references using a visual analysis with theory based on ideas of Erwin Panofsky. LÄS MER

  2. 2. ”Det kändes mer som att vi var ett band …” : Elevperspektiv på kamratrespons i ensembleundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Max Nordström; Malin Näslund; [2023]
    Nyckelord :ensembleundervisning; feedback; gymnasieskolan; kamratbedömning; kamratrespons; lärande; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; ensemble lessons; high school; learning; peer assessment; peer response; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The interest in conducting this study arises from our thoughts and findings from two main areas. Firstly, our positive experiences from peer response in other subjects than music, and secondly, our positive experiences from playing in bands where the feedback between members plays a key role. LÄS MER

  3. 3. Mentalistens inre tankevärld : Mental övning för instudering av pianolitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Martin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Piano; rehearsal; mental exercise; visualization; phenomenology; Piano; instudering; mental övning; visualisering; fenomenologi;

    Sammanfattning : Jag har under projektet studerat två klassiska stycken för klassisk piano och utforskat hur mental övning upplevs när det sker parallellt med fysisk övning. I arbetet fokuserade jag på att under- söka följande mentala övningsmetoder: analysera musiken, visualisera att jag spelade instru- mentet, auditivt att jag kunde höra musiken samt att kinestetiskt känna när jag själv spelade musiken. LÄS MER

  4. 4. More Than a Music Artist? A qualitative study on consumer archetypes through the dynamics of fan-artist parasocial relationships

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Francesca Scriboni; Yasmine Ferchichi; [2023]
    Nyckelord :Parasocial Relationships; Fan-artist Engagement; Personal Branding; Content Creation; Consumer Attitudes; Fan Support; Fan Investments; Consumer Archetypes; Music Industry; K-pop Industry; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis Purpose: This study examines how parasocial relationships between music artists and fans foster a plethora of different consumer attitudinal outcomes, with the purpose to provide clarity through the shaping of distinct consumer archetypes, while offering in this way practical insights for marketers and industry professionals. The context of K-pop is used to delve deeper into the understanding of the use of the parasocial sphere in the music industry scenario. LÄS MER

  5. 5. Ensemble som tillval : Samtal om ensemblespel med gymnasieelever som läser musik som tillval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Hans Karlsson; Hanna Lönnroos; [2023]
    Nyckelord :ensembles; ensemble playing; ensemble teaching; high school; special variant; optional; group dynamics; groups; ensembler; ensemblespel; ensembleundervisning; gymnasium; särskild variant; tillval; gruppdynamik; grupper;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete fokuserar på att utforska hur gymnasieelever som läser ett nationellt program med musik som tillval uppfattar ensemblespel. Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om hur dessa elever ser på och upplever ensemblespel. LÄS MER