Sökning: "Sturken"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Sturken.

  1. 1. Turning Green : Tracing the Thread of Clothing and Class in The House (2022)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jenny Lindholm; [2022]
    Nyckelord :Semiotic Analysis; Class; Costume Design; Fashion History; Clothes; Puppet Animation;

    Sammanfattning : By use of qualitative, semiotic analysis of screenshots taken from Part I of the three-part anthologyfilm The House (2022), an adult stop-motion animation using puppets, the clothing of the charactersis analysed to examine how they convey class and power based on theory by Stuart Hall, PierreBourdieu, Beverly Skeggs and Marita Sturken & Lisa Cartwright. The text further uses fashionhistory to contextualise and interpret visual references to British monarchs Elizabeth I and Henry VIII. LÄS MER

  2. 2. : Live, Laugh, Lesbian? An orientation towards a happy, non-heterosexual life

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Liv Larsson; Samuel Bjelkenäs; [2021-03-16]
    Nyckelord :queer phenomenology; lifelines; happiness; identity; representation; LGBTQ;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore queer lifelines and concepts of non-heteronormative sexuality, identity and (un)happiness. The material consists of nine qualitative interviews with lesbian-, bisexual- and queeridentifying women, sharing their experiences, thoughts and feelings of love and life. LÄS MER

  3. 3. Bilder av drömhem - Om bildanalys som metod för att studera arkitektur

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Anna Jonsson; [2020]
    Nyckelord :arkitektur; hem; drömhem; bildanalys; heminteriör; Roland Barthes; Pierre Bourdieu; symboliskt kapital; kulturellt kapital; smak; god smak; smak och konsumtion; konsumtion och värderingar; föreställningar om drömhem; visuella representationer av arkitektur; Beatriz Colomina; studium; punctum; visuell kultur; representationer av arkitektur; visualisering; visualiseringar av arkitektur; architecture; home; dream home; image analysis; home interiors; taste; good taste; visual representations of architecture; visual culture; representations of architecture; visualizations; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöker jag hur begrepp och teori från visuell kultur kan användas för att analysera arkitektur och i synnerhet hem genom att utforma ett analysverktyg för bilder. Syftet är att undersöka hur föreställningar, värderingar och idéer hos betraktare kan påverkas av det som bilderna förmedlar, och vilken makt bildproducenter av bilder på arkitektur har som individer och grupper. LÄS MER

  4. 4. Realism i en science fiction-miljö : Vilka faktorer är det i en science fiction-miljö som gör att den kan uppfattas som trovärdig?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Julia Loman; [2020]
    Nyckelord :trovärdig; realism; miljöer; science fiction;

    Sammanfattning : Denna explorativa undersökning har sökt efter ett svar till frågeställningen: vilka faktorer är det i en science fiction-miljö som gör att den kan upplevas som trovärdig?För att undersöka detta har en utredning utförts genom diverse litteraturstudier om vad trovärdighet och realism kan vara. Sturken och Cartwright (2009) menar på att den tidpunkt som betraktaren befinner sig i, och den tidpunkt som den betraktade produkten är skapad under, påverkar uppfattningen om produktens antagna realism. LÄS MER

  5. 5. Från genus, via blått, till miljö : Den bild- och innehållsmässiga utvecklingen av disk- och tvättmaskinreklam 1981-2009

    Magister-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Martin Vallner; [2010]
    Nyckelord :Miljö; Genus; Ekologisk; Modernisering; Reklam; Tvättmaskiner; Diskmaskiner; Miljödiskurs; Hermansson; Barthes; Sturken; Cartwright; Visuell; Semiotik; Bild; Blått; Vitt; Visual;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen ville jag, med hjälp av olika reklambilder för disk- och tvättmaskiner, visa att ”miljö” sedan början på 2000-talet alltmer blev en resurs i kommersiell varureklam.Hur naturen och miljön används som ett försäljningsargument idag påverkas av en miljödiskurs som sedan sena 80-talet har fortsatt att utvecklas fram till nu, 2009. LÄS MER