Sökning: "Su fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser innehållade orden Su fritidshem.

  1. 1. "Lärare kan ersätta material, men materialet kan inte ersätta läraren" : En kvalitativ studie om tillgång till material och likvärdighet på fritidshemmet.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mathilda Nordstrom; Charlie Burehag; [2024]
    Nyckelord :Edu Care centers; Material; Interests; Equivalance; Sociocultural; Habitus; Interview; Teachers.; Fritidshem; Material; Intressen; Likvärdighet; Sociokulturell; Habitus; Intervju; Lärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera, diskutera och analysera både om och på vilka sätt elever på fritidshem i större städer har likvärdig tillgång till material. Vi har använt oss av kvalitativ metod och har genom intervjuer samlat data. Datan har analyserats med utgångspunkt i sociokulturell teori och habitus. LÄS MER

  2. 2. Meningsfull fritid för alla?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva-Marie Persson; Renée Hedlund; [2023-10-24]
    Nyckelord :Fritidshem; meningsfull fritid; meningsfullt; särskilda behov och barnsyn;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskap och förståelse för hur tolkningen av begreppet meningsfull fritid kan inverka på undervisningen i fritidshemmet. Med vår studie vill vi undersöka om det finns skillnader och/eller likheter i hur personer som arbetar i fritidshemsverksamheter tolkar begreppet meningsfull fritid i relation till sin yrkesroll. LÄS MER

  3. 3. Grundlärare mot fritidshem med ett praktiskt ämne : Förväntningar under utbildningen kontra verkligheten

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Natalie Palin; Lillemor Agirman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. “Men vad är egentligen samverkan?” : En studie kring klasslärare, fritidslärare och outbildad fritidspersonals förståelse och beskrivning av samverkan i deras verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Gustafsson; Samuel Hennings; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; samverkanskultur; definition; förutsättningar; professionsutövare; makt; narrativ; fritidslärare grundlärare i fritidshem fritidspedagog; klasslärare grundlärare åk F-3; outbildad fritidspersonal;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att se hur yrkesverksamma inom skola och fritidshem beskriver samverkan och hur det tar form i deras verksamhet. Vi ville se om definitionen av begreppet samverkan och beskrivningen av den skilde sig mellan klasslärare, fritidslärare och outbildad personal inom fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. Barn som inte stannar kvar på fritidshem : Jag väntar hemma tills mina kompisar kommer från fritids

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Andreas Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; barn; 6-13 år; socialkonstruktionism; kvalitativ studie; omognad;

    Sammanfattning : Fritidshemmet har en viktig samhällelig funktion för barn mellan 6–13 år. Verksamheten kombinerar meningsfull fritid med undervisning och främjar barns sociala lärande. Men barns tillträde till fritidshem är villkorad och styrs av sina vårdnadshavares livssituation. LÄS MER