Sökning: "Subjektspositionering"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Subjektspositionering.
1. Sexhandel & thaimassagesalonger- En Foucauldianskt inspirerad diskursanalys om medias framställning av thaimassagesalonger och dess verksamma aktörer
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Att thaimassagesalonger och dess verksamma aktörer uppfattas vara associerade till sexindustrin utgör en påtaglig stereotypisk föreställning som lyfts fram i olika studier. Media har, enligt tidigare forskning, påvisats vara en central och bidragande aktör till denna stereotypiska föreställning och berättigandet av sexhandeln. LÄS MER
2. Hållbara förskollärare : Yrkesverksamma resonerar kring förskolläraryrkets hållbarhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Följande kvalitativa studie avser att finna arbetssätt som främjar förskollärarprofessionens sociala hållbarhet. Det eftersom en stor del rapporter vittnar om ett ohållbart klimat i förskollärarens yrkesroll med allt fler sjukskrivningar. LÄS MER
3. Kreerande barn och kurerande pedagoger : Hur den visuella estetiken konstrueras i förskolans styrdokument
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Följande studie behandlar hur den visuella estetiken konstrueras i förskolans styrdokument och vilka subjektiviteter som skapas genom dessa konstruktioner. Det finns en tydlig problematik gällande avvecklandet av estetiska inlärningsprocesser och koncept relaterade till det i förskola och skola. LÄS MER
4. Dokumentering av förskolebarn - Förskollärares beskrivningar av dokumentationsarbetet kring barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med dokumentationen av barn i behov av särskilt stöd och synliggöra de svårigheter förskollärare har med dokumentationen. Syftet har även varit att granska hur handlingsplaner skrivs fram i verksamheten för att på så sätt analysera vilka stödinsatser som sätts in och vad de egentligen innehåller. LÄS MER
5. Feminint, maskulint eller könsöverskridande? - En studie om könsstereotyper i svenska filmer för barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med digitaliseringens framträdande roll i förskolan har film blivit ett användbart verktyg i den pedagogiska verksamheten. En fråga att ställa i sammanhanget är därmed om pedagoger uppmärksammar genus i valet av barnfilmer såväl som det görs i valet av barnböcker? Syftet med denna studie är att analysera könsnormer som framträder i filmer, serier och videoklipp som visas i förskolan. LÄS MER