Sökning: "Subjektspositionering"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Subjektspositionering.

  1. 1. Sexhandel & thaimassagesalonger- En Foucauldianskt inspirerad diskursanalys om medias framställning av thaimassagesalonger och dess verksamma aktörer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Zena Kilani; [2022]
    Nyckelord :Sexhandel; Thaimassagesalonger; Thailändska kvinnor; Nyhetsartiklar; Foucauldiansk diskursanalys; Stereotypisering; Gruppstigma; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att thaimassagesalonger och dess verksamma aktörer uppfattas vara associerade till sexindustrin utgör en påtaglig stereotypisk föreställning som lyfts fram i olika studier. Media har, enligt tidigare forskning, påvisats vara en central och bidragande aktör till denna stereotypiska föreställning och berättigandet av sexhandeln. LÄS MER

  2. 2. Hållbara förskollärare : Yrkesverksamma resonerar kring förskolläraryrkets hållbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Roxina Möller; Rebecka Nordin; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; rektor; psykisk hälsa; social hållbarhet; professionsutveckling; socialkonstruktionism; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Följande kvalitativa studie avser att finna arbetssätt som främjar förskollärarprofessionens sociala hållbarhet. Det eftersom en stor del rapporter vittnar om ett ohållbart klimat i förskollärarens yrkesroll med allt fler sjukskrivningar. LÄS MER

  3. 3. Kreerande barn och kurerande pedagoger : Hur den visuella estetiken konstrueras i förskolans styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jennifer Nordengren; [2020]
    Nyckelord :Estetik; Kreativitet; Skapande; Målstyrning; Diskursteori; Diskurs; Subjektspositionering; Konstruktion;

    Sammanfattning : Följande studie behandlar hur den visuella estetiken konstrueras i förskolans styrdokument och vilka subjektiviteter som skapas genom dessa konstruktioner. Det finns en tydlig problematik gällande avvecklandet av estetiska inlärningsprocesser och koncept relaterade till det i förskola och skola. LÄS MER

  4. 4. Dokumentering av förskolebarn - Förskollärares beskrivningar av dokumentationsarbetet kring barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Axelsson; Karin Tunström; [2020]
    Nyckelord :Förskola; dokumentation; specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; handlingsplaner; Foucault; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med dokumentationen av barn i behov av särskilt stöd och synliggöra de svårigheter förskollärare har med dokumentationen. Syftet har även varit att granska hur handlingsplaner skrivs fram i verksamheten för att på så sätt analysera vilka stödinsatser som sätts in och vad de egentligen innehåller. LÄS MER

  5. 5. Feminint, maskulint eller könsöverskridande? - En studie om könsstereotyper i svenska filmer för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Johansson; Julia Kron; [2020]
    Nyckelord :Film; Förskola; Genus; Könsnormer; Könsroller; Könsstereotyper;

    Sammanfattning : Med digitaliseringens framträdande roll i förskolan har film blivit ett användbart verktyg i den pedagogiska verksamheten. En fråga att ställa i sammanhanget är därmed om pedagoger uppmärksammar genus i valet av barnfilmer såväl som det görs i valet av barnböcker? Syftet med denna studie är att analysera könsnormer som framträder i filmer, serier och videoklipp som visas i förskolan. LÄS MER