Sökning: "Substantiv"
Visar resultat 1 - 5 av 186 uppsatser innehållade ordet Substantiv.
1. Hur påverkas 8-åringars orddefinitioner av ordklass, bedömningsgrund och socioekonomisk status?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Orddefinitionsförmågan är en metaspråklig förmåga som börjar ta form vid sju års ålder. En definition beskriver ett ord med hjälp av andra ord. LÄS MER
2. Topics in the grammar of Kalkoti
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : This thesis presents a study of the phonological and morphosyntactic characteristics of Kalkoti, an understudied Indo-Aryan language of northern Pakistan. Kalkoti belongs to the Shina group of Indo-Aryan languages, but shows heavy influence from the Kohistani language Gawri, including the development of a complex tone system. LÄS MER
3. Klass och karaktär : Nakna nominalfraser med adjektivattribut i predikativ ställning
Master-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : I denna uppsats analyseras bruket av nakna indefinita singulara individuativa substantiv med adjektivattribut i modern svenska, hädanefter endast nakna nominalfraser. I svenska kan indefinita nominalfraser ibland stå utan utsatt obestämd artikel en/ett. LÄS MER
4. Det fornsvenska kasussystemets förändring under 1400-talet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighetSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att följa den fornsvenska kasusavvecklingen i medeltida diplom under 1400-talet. I uppsatsenundersöks 95 diplomfrånStockholm, Linköping,Kalmar, Lödöse, Skara och Norbergdiakront och synkront under hela seklet. LÄS MER
5. Läsning och ordinlärning : En analys av undervisningsmaterialet Gracias 8 och Vamos a leer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The aim of this study is to give insight into the word class nouns presented in the first level of the graded readers series Vamos a leer and the textbook Gracias 8, both teaching materials aimed at the secondary school in Sweden. More precisely, the following questions have been considered: (i) To what extent is the selection of nouns in the texts based on frequency criteria? (ii) To what degree does the noun occur enough times to gain knowledge of the word through incidental learning? (iii) Is there any difference between the graded readers and the textbook in terms of frequency and repetition of the nouns? To answer these questions, a corpus with all occurring nouns based on the texts of the two teaching materials has been compiled. LÄS MER