Sökning: "Superhjältar genus"
Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden Superhjältar genus.
11. Kvinnliga superhjältar i en maskulin värld : En jämförelse av tre kvinnliga superhjältar på film och i tv-serier mellan 1974 - 2020
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : In this essay, we examine how three female superheroes in movies are portrayed and how that role has changed over time. We have chosen to examine Wonder woman, Supergirl and Black widow. The time period exanimated was a period between 1974 and 2020. The time period was chosen by availability to material from real feature movies and TV series. LÄS MER
12. "Men puffärmarna fick stanna hemma" : En intervjustudie med småbarnsföräldrar om könsnormer och barnuppfostran
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur småbarnsföräldrar i medelklassområden i Stockholm resonerar kring det ständigt aktuella ämnet könsnormer och barnuppfostran. Sverige rankas ofta som ett av de mest jämställda länderna, men ojämställdhet finns fortfarande inom många olika sektorer i samhället – något som delvis kan kopplas till hur kön görs redan i småbarnsåldern. LÄS MER
13. Vilka makt- och genusnormer finns iskuggan av den normbrytandepyjamashjälten? : En analys av böckerna Handbok för superhjältar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
14. Könsneutrala huvudpersoner –En studie om hur genus och könsrollsmönster framställs hos huvudpersonerna i tre aktuella barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I detta arbete presenteras analysen av böckerna: Trolldom i gamla stan, skriven av Martin Olczek och illustrerad av Anna Sandler (2017), Handbok för superhjältar: Del 1 - Handboken som är skriven av Elias Våhlund och Agnes Våhlund (2017), samt Musse och Helium: Mysteriet med hålet i väggen som är skriven av Camilla Brinck (2018).Analysen gjordes genom en hermeneutisk inriktning vilket innebar att böckerna analyserades med målet att tolka, förstå och förmedla upplevelser av materialet. LÄS MER
15. Pojkarnas superhjältar och flickornas osynlighet : En läromedelsanalys inom historieämnet för årskurs 4–6
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This thesis will be examining how digital teaching aids portray gendernorms, specifically in the subject of history for ages 10-13. This is researched by finding out how the different digital teaching aids are constructed linked to gender. Gender norms appear in texts and images, also by which gender norms dominate in the digital teaching aids. LÄS MER