Sökning: "Supply Chain Managment."

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Supply Chain Managment..

  1. 1. From farm to food waste? : Opportunities and limitations for a circular economy in the cow milk and oat drink industries

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Linnea Fundberg; Zandra Hedlund; [2023]
    Nyckelord :Circular economy; food waste; supply chain managment; oat drink; dairy; sustainability;

    Sammanfattning : The purpose of our thesis is to determine to what extent the cow milk and oat drink industries can implement a circular economy according to Ellen MacArthur Foundation’s definition. In addition, we will discuss the impact on the overall sustainability. LÄS MER

  2. 2. Logistical consequences of rapid deliveries in omnichannel retailing : Investigating the impact of 15-minute deliveries on the demand management and order fulfilment process

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

    Författare :Moa Andersson; Evelina Krassow; [2023]
    Nyckelord :Logistics; Supply chain management; Supply chain; Supply chain processes; Omnichannel; Omnichannel retailing; Consequences; Order fulfilment; Demand Managment; Process;

    Sammanfattning : The need for fast, flexible, and sustainable deliveries has become a key priority for companies as customers demand more convenience in their purchasing experience. Retailers have responded by developing their logistics into an omnichannel to meet these expectations, which has made the supply chain more complex. LÄS MER

  3. 3. Hållbara e-handelslager : En kvalitativ studie omhållbarhetsperspektivet inom lagerverksamhet

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Moa Liljevall; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; Supply chain management; Warehousing; Sustainability; triple bottom line; Sustainable warehousing; E-handel; Supply chain managment; Lager; Hållbarhet; Triple bottom line; Hållbar lagerhantering;

    Sammanfattning : Bakgrund Hållbarhetsarbete har aktualiserats inom samhället där intressenter och konsumenter förväntar sig ett hållbart ansvarstagande hos företag. I korrelation med denna ökning har även tillväxt av den digitala handeln satt extra press på företags försörjnings- och distributionskedjor för att möta kundens efterfrågan på kundservice samt förväntan om hållbarhet. LÄS MER

  4. 4. Förbättrad produktivitet i en automatiserad plock- och packningsprocess : En fallstudie på Staples AB

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Lovisa Berg; Emelie Hjärtåker; [2017]
    Nyckelord :Supply Chain Management; Productivity; Automated warehouse; AVS RS; Buffer function; Process mapping; Waste; Improvement suggestions; Logistik; Produktivitet; Automatiserat lager; AS RS; AVS RS; Försörjande funktion; Processkartläggning; Slöserier; Förbättringsåtgärder; Supply Chain Managment.;

    Sammanfattning : Title: Improved productivity in an automated ”pick and pack” process - Förbättrad produktivitet i en automatiserad plock- och packningsprocess – A case study at Staples Sweden AB Authors: Emelie Hjärtåker & Lovisa Berg Tutor: Petra Andersson Examiner: Helena Forslund Background: There is a lot of research within automated warehouse and especially about storage layout but no research that are including the functions within the process and how they beneficially should interact with each other. At the same time companies strives for improved productivity which might be easier to reach with a process orientated view rather than a function based view. LÄS MER

  5. 5. Logistiska verktyg för ökad konkurrenskraft : En fallstudie om hantering av interna processer och sortiment

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE)

    Författare :Sara Sundström; Linnea Vesterlund; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Konkurrens och hur den påverkar företaget kan skilja sig beroende på bransch och vilket typ av marknad som företaget befinner sig på. Hur ett företag väljer att jobba med konkurrens och kampen om kunderna är en bidragande faktor till företagens resultat. LÄS MER