Sökning: "Supporterkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet Supporterkultur.

  1. 1. En jämförande studie av Malmö FF och Hammarby IF:s supporterkultur : En kvalitativ studie om supporterkultur

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Shend Salihi; Aliti Dardan; [2023]
    Nyckelord :Malmö FF; Hammarby IF; Supporter culture; comparative study; interviews;

    Sammanfattning : This study has focused on exploring the supporter culture at Malmö FF and Hammarby IF, clubs that are often seen as two polar opposites in Swedish football. The study has focused on examining the various supporter groups within the associations. LÄS MER

  2. 2. En jämförelse mellan svensk och dansk supporterkultur

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Samuel Möller; Jonathan Olsen; [2023]
    Nyckelord :Supporterkultur; Ståplatsläktare; Ultras;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka Malmö FF:s samt FC Köpenhamns ståplatsläktare och genom det jämföra svensk och dansk supporterkultur. Vidare är syftet även att klargöra vad som särskiljer de olika föreningarna samt supportrarna. LÄS MER

  3. 3. Vägen till Succé: Svenska elitfotbollsklubbar på marknadsföringsplanen : Hur mindre elitfotbollsklubbar försöker vinna hjärtan och stärka varumärken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Adrian Larsson; Anders Hylander; [2023]
    Nyckelord :Sportmarknadsföring; Marknadsföring; Fotbollsklubbmarknadsföring; Kvalitativa intervjuer; Supporterkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Författare: Anders Hylander och Adrian Larsson Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Bakgrund: Fotboll är Sveriges nationalsport och har drygt 1,3 miljoner aktiva utövare i nästan 3000 föreningar runt om i landet (SvFF, 2023). Av dessa drygt 3000 föreningar är det ett fåtal som kan kalla sig för elitklubb, för att vara en elitklubb ska man tillhöra någon av de två högsta serierna i antingen herrfotboll eller damfotboll (SvFF, 2023). LÄS MER

  4. 4. Vilka faktorer lockar publiken till de allsvenska arenorna? : En kvalitativ studie om fotbollssupportrars motiv till att gå på svensk fotboll

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Melvin Jangbratt; Alexander Ekberg; [2023]
    Nyckelord :sportmarknadsföring; motivationsfaktorer; Allsvenskan; identifikation; supporterkultur;

    Sammanfattning : Trots att intresset för herrallsvenskan i fotboll är på historiskt höga nivåer, står många stolar tomma. Tidigare forskning på vad som motiverar idrottssupportrar att köpa biljetter till matcher tyder på att vissa faktorer är av större vikt än andra för supportrar, men det saknas studier på en svensk kontext. LÄS MER

  5. 5. "Ovanliga människor som går på Allsvenskan" : En kritisk diskursanalys av svensk medias representation av supporterkultur och fotbollsrelaterat våld

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Zackary Dratwa; Ellen Enström Wallqvister; [2023]
    Nyckelord :Swedish football supporters; hooliganism; media power; media representation; critical discourse analysis;

    Sammanfattning : The highest Swedish football division, Allsvenskan, is not known for playing the best football or having the best players in the world on the pitch. However, Allsvenskan has one of the worlds’ best average audience rates and is well known globally for their large supporter culture. LÄS MER