Sökning: "Susanne Andersson"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden Susanne Andersson.

  1. 1. Problematisk skolfrånvaro för ungdomar med ESSENCE; En kvalitativ studie om vad som beskrivs som hjälpsamt för att få tillbaka ungdomarna till skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Susanne Andersson; Maryam Fetrak; [2023-11-17]
    Nyckelord :School refusal or absence or attendance. ESSENCE; developmental disorders;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien var att elever som ryms under ESSENCE-konceptet är överrepresenterade gällande problematisk skolfrånvaro (Munkhaugen 2018). ESSENCE betyder Early Symtomatic Syndroms Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations och är ett paraplybegrepp för neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser utan ställd diagnos (Gillberg 2018). LÄS MER

  2. 2. Varför utomhuspedagogik i förskolan? : En inblick i förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Robach; Susanne Andersson; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskollärare; undervisning; barn; utevistelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare resonerar kring sitt uppdrag gällande barns lärande och utveckling i relation till utomhuspedagogik, samt hur de väljer att gå till väga för att barnen ska få möjlighet till ett lärande även utomhus. Utomhuspedagogik är en möjlighet till fortsatta lärprocesser i utomhusmiljön och denna studie undersöker hur förskollärare förhåller sig till detta i praktiken. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling i förskolans innelärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanne Andersson; Åse Hansson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; innelärmiljö; förskollärarens förhållningssätt; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskaper om hur förskollärare använder sig av innelärmiljön för att utveckla barns språk. Barn behöver en god innelärmiljö där de erbjuds en variation av material som bidrar till barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Digitaliseringens möjligheter för informationshantering : En litteraturstudie om arkivariers och bibliotekariers professionsutveckling

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Susanne Andersson; [2020]
    Nyckelord :archivist; librarian; profession; digitization; development.; arkivarie; bibliotekarie; profession; digitalisering; utveckling;

    Sammanfattning : Archivists have many times been compared with librarians, which is done in this master thesis. The two professions have changed in recent years. One of the reasons is digital development. The digital age has changed the way people live and the need of information, but also processes within organisational structures. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete med jämställdhet i förskolan -En kvalitativ studie om hur pedagogers interaktion med barn producerar könsnormer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Andersson- Wessman; Susanne Pöhner; [2020]
    Nyckelord :Gender; gender differences; gender equality; gender norms; educators; preschool;

    Sammanfattning : To increase awareness of the work of gender equality in schools among educators, the school system shall contribute to knowledge in what the concept means. To gain a greater understanding within the school environment about gender equality, changes were introduced in Skollagen (2010:800) to highlight schools in their work to counter gender stereotyped roles and all children should be treated in the same way regardless of gender. LÄS MER